Kundvärdering av tjänster på Göteborg Energi AB

985 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Det har blivit allt vanligare att betrakta företag som en värdekedja bestående av olika aktiviteter, var och en med syftet att skapa värde för företagets kunder. Det värde som kunden erhåller i slutet av värdekedjan –kundvärdet, är summan av det värde som de ingående aktiviteterna skapat med avdrag för den motprestation kunden har gjort för att erhålla produkten eller tjänsten. För företaget är det därför en konkurrensfördel att erbjuda sina kunder ett högt kundvärde samtidigt som det förbrukar minimalt med resurser för att producera det. De senaste årens missnöje med elmarknadens aktörer i allmänhet har gjort att frågan om kundvärde är högst aktuell för dessa. Studien utföres i samarbete med Göteborg Energi i avsikt att utvärdera vissa nuvarande tjänster samt förslag på framtida tjänster med avseende på effektivt kundvärde. Problemformulering: Kan kundundersökningar användas av Göteborg Energi för att identifiera specifika åtgärder som genererar effektivt kundvärde? Syfte: Uppsatsen syftar till att utvärdera vissa av Göteborg Energis tjänster med avseende på deras förutsättningar att skapa effektivt kundvärde. Avgränsningar: Studien avgränsas till Göteborg Energis elnätkunder boende i lägenhet inom Göteborgs kommun i åldern 30 till 50 år. Metod: Datainsamling har skett genom att en postenkät skickades ut till 398 av Göteborg Energis kunder där de ombads värdera en del befintliga tjänster samt förslag på nya. De 195 svar som inkommit på enkätundersökningen har analyserats utifrån en referensram där tyngdpunkten utgörs av relationen mellan det kundvärde som kunderna upplever av en tjänst och den kostnad som Göteborg Energi uppbär för att tillhandahålla tjänsten. Utifrån detta rangordnas tjänsterna med avseende på effektivt skapande av kundvärde. Slutsatser: Studien visar att effektivt kundvärde kan skapas genom att införa fjärravläsning och halvårsvis distribution av statistik över kundernas elförbrukning samt genom att förmå kunder som idag betalar via traditionell pappersräkning att övergå till att betala via e-faktura och i andrahand via autogiro. Ovanstående påvisar att specifika åtgärder för att skapa effektivt kundvärde kan identifieras genom kundundersökningar. Förslag till fortsatt forskning: Sättet att beräkna kostnaden är avgörande för utfallet vid användning av effektivitetsmatrisen. Det är logiskt att ko...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kundvärdering av tjänster på Göteborg Energi AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Kundvärdering av tjänster på Göteborg Energi AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11949 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×