Bratsjackor och förortsloggor : En studie av lokala klädtrender och varumärkesassociationer bland elever vid Östra Reals gymnasium

1617 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med studien har varit att undersöka hur lokala klädtrender uppstår, sprids och avtar bland eleverna på gymnasieskolan Östra Real i Stockholms innerstad. Vi har även velat undersöka den sociala klassens och bratskulturens inflytande över denna trendutveckling. Detta för att skapa oss en förståelse för huruvida företag kan förutspå, kontrollera och ta tillvara på lokala klädtrender bland ungdomar. Vi utgår ifrån att det finns ett antal skolor i Stockholms innerstad där en livs – och – klädstil som associeras till överklassen och den s. k. bratskulturen är vanligt förekommande. Studien är av kvalitativ natur, och bygger på en enkätundersökning av 158 elever och fokusgrupper om tio elever. Vidare har vi intervjuat personer med särskilda kunskaper inom området. Det empiriska materialet kompletteras med teorier inom marknadsföring och modesociologi. Respondenterna vill genom sina kläder visa sin unikhet, men är samtidigt måna om att visa tillhörighet till en viss livsstil. Respondenternas identitet skapas och uttrycks främst genom att de markerar vilka de inte är. Särskilt vill man markera avstånd från den livsstil man menar förekommer i stadens mindre resurstarka förorter. I enlighet med Simmels trickle down theory överger innerstadsungdomarna ofta ett varumärke då det blir för vanligt i förorten, i syfte att markera en viss social klass. Denna klass definieras dock inte endast i termer av ekonomiska tillgångar, utan även med avseende på t.ex. språkbruk, förmåga att ”bära upp kläderna rätt” och ambitioner i livet. Skryt anses fult, och denna markering vill man därför gärna göra på ett mer diskret sätt än genom t.ex. stora logotyper. De värden som marknadsförare försöker ladda varumärkena med styr inte konsumenternas uppfattning av varumärket i lika hög grad som hur och av vem plaggen bärs i praktiken på lokal nivå. Internationella kändisar och reklam- och PR-kampanjer har mindre inflytande än konsumenternas vänner och andra personer i skolan och på stan. Det tycks vara svårt att förutspå och kontrollera trender och varumärkesassociationer bland ungdomarna, då de är något godtyckliga och utlöses av subtila faktorer, och då de främst skapa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bratsjackor och förortsloggor : En studie av lokala klädtrender och varumärkesassociationer bland elever vid Östra Reals gymnasium

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Bratsjackor och förortsloggor : En studie av lokala klädtrender och varumärkesassociationer bland elever vid Östra Reals gymnasium
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=11997 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×