Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning

1828 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Syfte Vårt syfte var att ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar för 'hållbar utveckling'. ·Hur arbetar lärarna för att uppnå de mål i kursplanen som gäller 'hållbar utveckling'? ·Hur arbetar lärarna med läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem- met (Lpo 94) för `hållbar utveckling'? ·På vilket sätt engageras eleverna i undervisningen när det gäller `hållbar utveckling'? Huvudfråga Vi upplever att undervisning för `hållbar utveckling' kan vara problematisk, då definitionen av begreppet är vagt. Detta menar vi är synd eftersom vi båda anser det är viktigt att arbeta för en `hållbar utveckling'. Därför vill vi ta reda på hur HK-lärare arbetar för `hållbar utveckling' i sin undervisning. Vi upplever dessutom, efter att ha läst tidigare forskning kring 'hållbar utveckling' i undervisningen, att styrdokumenten inte finns med. Styrdokumen- ten är för oss viktiga dokument och som vi i vår blivande lärarprofession har en skyldighet att följa. Metod Vi har gjort intervjuer med sju hem- och konsumentkunskapslärare som är verksamma på grundskolans senare del i en stad i Västsverige. Respondenternas svar har vi sedan kodat, tolkat och kategoriserat. Material Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanen för Hem- och konsumentkunskap. Inger Björneloos (007) avhandling Innebörder av hållbar utveckling och Skol- verkets (00b) kartläggning på miljöundervisningen i svensk skola. Resultat `Hållbar utveckling' är ett begrepp som är öppet för tolkningar. Detta visade sig tydligt när våra respondenter talar om hur de arbetar för 'hållbar utveckling' i sin undervisning. Denna öppenhet som både vår litteratur och vårt resultat visar är att det bara är lärarens fantasi som kan sätta stopp för hur de kan undervisa för `hållbar ut- veckling'. Betydelse för läraryrket Vi hoppas att HK-lärare som läser detta arbete också ska finna inspiration i att det inte är helt omöjligt att ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12017 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×