Marknadsföringsstrategier inom fastighetsmäklarbranschen

1453 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna studie behandlar fastighetsmäklarbranschen och vilka marknadsföringsstrategier som används inom branschen. Mäklarbranschen är en tjänstebransch och därmed blev teori berörande tjänstemarknadsföring samt kommunikation aktuellt i denna studie. Tjänstemarknadsföringsteori lyfter fram problematiken med att marknadsföra tjänster då de är abstrakta och det råder ett samspel mellan tjänsteutförare och kund. På grund av problematiken kring tjänstemarknadsföring och då det inte finns liknande studier inom mäklarbranschen kring vilka marknadsföringsstrategier som brukas, formulerades följande problemställning:Vilka marknadsföringsstrategier använder fastighetsmäklare för att nå ut till den som avser att sälja eller köpa bostad?Studiens syfte har varit att skapa förståelse för vilka marknadsföringsstrategier som fastighetsmäklare använder i syfte att nå ut till de kunder som vill ha hjälp att köpa eller sälja bostad. Vidare eftertraktades en fördjupning i vår kunskap inom fastighetsmäklarbranschen samt marknadsföring.För att studera problemet har vi använt oss av en kvalitativ forskningsstrategi där tre mäklarbyråer inom Umeå har deltagit i studien. Vidare ämnar vi skapa förståelse såsom sagt i syftet och därmed har vi utgått ifrån hermeneutisk kunskapssyn. Studiens problem har studerats utifrån ett fastighetsmäklarperspektiv.Då tidigare studier inte genomförts inom detta ämne och vi med vår studie tillför ny kunskap får studien ett induktivt inslag. Vidare finns även deduktiva inslag då vi utgår ifrån befintliga teorier berörande tjänstemarknadsföring och kommunikation för att ta oss an problemet.Studiens slutsatser visade på att kundrelation är en viktig del i fastighetsmäklarens marknadsföringsstrategi då de förlitar sig på ”word-of-mouth” för att skapa ett gott rykte för byrån. Vidare är det en viktig resurs för mäklarbyråer att vara knutet till en central organisation där de kan få stöd med en del av marknadsföring samtidigt som byrån får tillgång till ett varumärke. Hantering av spekulanter kommer att bli viktigare inom framtiden för at...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Marknadsföringsstrategier inom fastighetsmäklarbranschen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Marknadsföringsstrategier inom fastighetsmäklarbranschen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12152 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×