Ett miljöledningssystem är på väg att införas vid Luleå tekniska
universitet. Under miljöutredningen vilket är det första steget vid
införande av miljöledningssystem, upptäcktes att statistik över personalens
tjänsteresor saknades. Eftersom tjänsteresor ingår som ett miljömål i
universitetets miljöledningssystem behövs statistiskt underlag till detta.
Personalens färdsätt till och från arbetet är också av betydelse för
miljön.
Examensarbetets syfte är att kartlägga Luleå tekniska universitets
anställdas tjänsteresor samt deras färdsätt till och från arbetet. Detta är
ett led i att utveckla miljömålet Utredning/Kartläggning av tjänsteresor
och transporter. Anställdas attityder till sitt resande ska också
kartläggas. Underlag till nytt miljömål gällande tjänsteresor och
transporter ska bland annat ges.
Fördjupning i ämnena miljöledningssystem, tjänsteresor och transporter har
erhållits genom litteraturstudier. För att kartlägga personalens
tjänsteresor har statistik från resebyråer och biluthyrningsfirmor samlats
in och sammanställts. För att få veta hur de anställda reser och deras
attityder till sitt resande har en enkätundersökning genomförts.
Det mest använda färdsättet för tjänsteresor vid Luleå tekniska universitet
har visat sig vara flyg, följt av användning av egen bil samt hyrbil/-buss.
Cykel är det vanligaste färdsättet till och från arbetet under
barmarksäsongen och bil används i nästan lika stor grad. Under
vintersäsongen är bil det vanligaste färdsättet medan promenader är näst
vanligast.
I arbetet att minska miljöpåverkan från tjänsteresor samt transporter till
och från arbetet är det av intresse att Luleå tekniska universitet främst,
kontinuerligt börjar föra och sammanställa statistik över tjänsteresor.
Detta för att hela tiden ha möjlighet att se om tjänsteresor ökar eller
minskar. Flygresor kan i en del fall bytas ut mot distansmöten eller
tågresor. Det är inte realistiskt att ersätta alla flygresor med andra
alternativ men en del av dem kan bytas ut. De korta tjänsteresorna inom
...