Ny språksyn - Ny undervisning?

2526 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Som blivande lärare i spanska har vi intresserat oss för hur man i undervisningen kan få in mer talad spanska och ökad elevaktivitet. Trots att den kommunikativa förmågan betonas i de moderna språkens kursplaner så har vi av egna erfarenheter observerat och häpnats över hur lite spanska det faktiskt talas i de svenska språkklassrummen. I Europarådets programförklaring för främmande språk utgår man ifrån den funktionella kommunikativa språksynen och betonar att språk främst är ett medel för kommunikation och att det är språkets funktioner som står i fokus. Nya krav ställs således på läraren som själv måste undervisa mer på målspråket för att öka elevernas muntliga produktion. Problemet är helt enkelt att den gamla språksynen "sitter kvar i väggarna". Vi trodde att tillgången till det svenska språket var en av de faktorer som bromsar upp användandet av målspråket i undervisningen. Vi ville ur något perspektiv se hur den här problematiken såg ut och vad man kunde göra för att komma åt den. En stor del av att lära sig ett främmande språk består av ordinlärning. I aktuell forskning framgår dock att detta sker bäst när eleverna får sätta orden i en kontext. Traditionellt sett har ordinlärning främst skett genom direkt glosöversättning. I svensk språkundervisning av främmande språk är detta sätt ännu förhärskande. För att se hur undervisningen kan fungera i en miljö där man inte har tillgång till svenskan så valde vi att observera undervisningen på en språkskola i Spanien. I observationerna fokuserade vi på lärarens metoder då den lär ut nya ord med enbart målspråket som medel. Genom deltagande observation och intervjuer med lärare ville vi lyfta fram hur en undervisning på målspråket kan se ut och analysera den i relation till vår problemformulering. Resultat Vår slutsats handlar om att användandet av svenskan i språkklassrummen i mycket högre grad än tidigare måste ifrågasättas och att undervisning på målspråket inte ba...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ny språksyn - Ny undervisning?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Ny språksyn - Ny undervisning?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12261 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×