Att utvidga "mattebokens" ramar ­ Om lustfyllt och effektivt lärande i matematik.

1555 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
___________________________________________________________________________ Sammanfattning I dagsläget går många elever ut grundskolan utan betyg i matematik. För att lösa detta dilemma fokuserar vårt arbete på hur man kan göra matematikämnet lustfyllt och effektivt för eleverna. Som grund har vi gjort olika undersökningar i en årskursoch i en årskurs 5 från två olika skolor. Eleverna besvarade en enkät och därefter intervjuade vi två flickor och två pojkar ur varje klass, alltså totalt åtta elever. Dessutom har vi observerat klassrumsmiljön och intervjuat klasslärarna i både årskursoch 5. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad lustfylld och effektiv skolmatematik innebär. Främst fokuserar vi på elevernas perspektiv, men redovisar även lärarnas synpunkter. Den kanske viktigaste grundläggande frågan är hur eleverna förhåller sig till matematikämnet. Många verkar tro att matematik är det samma som att räkna i boken, sida upp och sida ner. Men bland annat styrdokumenten poängterar att matematik i vardagen är väldigt viktigt. Därför utforskar vi hur eleverna bland annat genom praktiska experiment kan få upp ögonen för att matematik faktiskt finns runt omkring dem. Resultaten av undersökningarna visar att eleverna var nöjda med matematiklektionerna. Det fanns inget speciellt de ville ändra på. Däremot förklarade vissa elever i årskurs 5 att de aldrig får experimentera med matte. De flesta elever tyckte om matematikämnet, trots att de oftast jobbade enskilt i läroboken. Majoriteten av eleverna önskade ändå att de skulle få arbeta mer i par och därigenom ta del av varandras tankar. Matematiken är ett av de absolut viktigaste skolämnena. Som lärare är det alltså vårt stora ansvar att planera, utföra och utvärdera matematikundervisningen så att alla elever gå ut grunds...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att utvidga "mattebokens" ramar ­ Om lustfyllt och effektivt lärande i matematik.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Att utvidga "mattebokens" ramar ­ Om lustfyllt och effektivt lärande i matematik.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12274 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×