Varierad examination - en studie där tre gymnasielärare reflekterar över sin användning av alternativa examinationsformer i kursen Ma C.

807 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: En varierad undervisning och bedömning förespråkas såväl i forskning som i skolans styrdokument. Den anses skapa lust att lära och kan få fler elever att lyckas med ett bättre självförtroende som följd. Att använda alternativa examinationsformer förefaller som en naturlig utveckling. Ändå har vi som blivande lärare en mycket begränsad erfarenhet av detta arbetssätt. Vi har i denna uppsats velat ta reda på gymnasielärares personliga syn på sitt eget arbete med alternativa examinationsformer i matematik kurs C. I begreppet alternativ examinationsform lägger vi all form av examination som inte är ett traditionellt skriftligt prov som utförs enskilt av eleven. Huvudsakliga metoden har varit kvalitativa intervjuer av lärare i kursen Ma C. Urvalet av respondenter har skett genom ett brev som distribuerats till cirka 75 matematiklärare i Västsverige. Endast tre lärare svarade och ställde upp på att bli intervjuade. Användandet av alternativa examinationsformer i kurs Ma C i Västsverige förefaller av det låga antalet besvarade brev vara begränsat. De lärare som ställt upp på att bli intervjuade har visat på en varierad syn på sitt arbete. Till största delen sätts elevens bästa i fokus. Det finns en uttalad vilja bland samtliga av de intervjuade lärarna att få elever att växa och att lyckas. Elevernas medbestämmande av examinationsform ses som knappt förekommande. Lärarna uttrycker att eleverna saknar de kunskaper som gör att de kan avgöra vad och hur något skall bedömas. Samtliga intervjuade lärare har en starkt formativ syn på sin bedömning där eleven hela tiden får återkoppling på sina resultat. Det visar sig dock finnas en s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varierad examination - en studie där tre gymnasielärare reflekterar över sin användning av alternativa examinationsformer i kursen Ma C.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Varierad examination - en studie där tre gymnasielärare reflekterar över sin användning av alternativa examinationsformer i kursen Ma C.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12276 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×