Erfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.

1374 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Denna studie belyser den personliga kunskap som erfarna gymnasielärare har angående undervis- ningsmetoder i kursen Kemi A. Studien har tillkommit av tre olika anledningar. Det finns, för det första, en risk att lärare stagnerar i sina undervisningsmetoder om de inte kontinuerligt anstränger sig för att söka upp nya tankesätt. För det andra finns det en risk att den erfarenhet, som rutine- rade lärare innehar, inte förs vidare. Den tredje anledningen är att metodiken i princip försvunnit från lärarutbildningen vilket leder till att nyutexaminerade lärare inte får med sig tillräckligt konkreta undervisningsredskap. Syftet med denna studie är därför att redogöra för de metodval erfarna lärare gör utifrån den personliga kunskap de samlat på sig under sin yrkeskarriär. Studien är en explorativ undersökning bestående av djupintervjuer av lärare med minst tjugo år i yrket. Resultatet av studien är att lärarnas undervisningsmetoder handlar om att skapa intresse, göra teorin mindre abstrakt och att aktivera eleverna. En enighet kring vilka metoder som används i undervisningen kan ses och alternativa förklaringar till detta diskuteras i slutet av rapporten. Lärarna i studien uppger också anledningar till varför metoder ibland väljs bort. Ytterligare något som kommer fram under studien är lärarnas behållning av innehållet i d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Erfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Erfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12279 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×