Om sångundervisning ­ fyra sångpedagogers uttalade praxisteorier

1096 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Denna uppsats behandlar sångpedagogers formuleringar av föreställningar, erfarenheter och kunskaper kring sångundervisningen i den kommunala musik- och kulturskolan. Vårt syfte är att skaffa oss kännedom om fyra sångpedagogers uttalade praxisteori: Hur talar fyra sångpedagoger i kommunala musik- och kulturskolan om sin yrkespraktik? Hur kan dessa uttalanden relateras till det teoretiska begreppet uttalad praxisteori? Vi använder oss av litteratur som behandlar begreppet uttalad praxisteori, samt av litteratur och examensarbeten om ämnen som musikpedagogik och sångundervisning. Datainsamlingsmetoden utgörs av kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där vi intervjuar fyra sångpedagoger som är verksamma vid olika musik- och kulturskolor i södra Sverige. Intervjusvaren analyseras med hjälp av begreppet uttalad praxisteori, och dess beståndsdelar etiskt legitimering, praxisbaserade grunder, samt teoribaserade grunder. Resultatet visar att sångpedagogernas uttalade praxisteorier delvis liknar varandra, men alla är unika i sin sammansättning. Gemensamt för alla fyra sångpedagogerna är deras resonemang kring sånglektionens ram och åsikten att relationsskapande och "att kunna hantverket" är viktigt i yrket. De tydligaste skiljedragen mellan informanterna visar sig i relation till antal år i yrket, där uttalanden om huruvida specifika moment bör komma i en viss ordning i elevens utveckling och om målen med undervisningen skiljer sig åt. De intervjuade sångpedagogernas uttalade praxisteorier består i stor utsträckning av praxisbaserade grunder och etiskt legitimering, medan teoribaserade grunder endast påtalas av två av sångpedagogerna. De tillfrågade sångpedagogerna förefaller relativt ovana vid att formulera sina praxisteorier och uttrycker sig sällan i pedagogiska ordalag. Vi tror att ett reflekterande och ver...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Om sångundervisning ­ fyra sångpedagogers uttalade praxisteorier

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Om sångundervisning ­ fyra sångpedagogers uttalade praxisteorier
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12280 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×