Att styra en verksamhet med rätt underlag är väsentligt i alla företag. Med detta i
åtanke finns det fler olika tillvägagångssätt att säkerställa att rätt beslut tas och
konkurrenskraften jämfört med liknande verksamheter upprätthålls. Ett modernt
företag kan idag inte uteslutande agera på ett sätt som inte tar hänsyn till externa
faktorer såsom konkurrenters affärsstrategi, aktuell marknadssituation och konjunktur.
Ett företag måste hela tiden ha ett mål att utvecklas och löpande bli bättre. Detta kan
ske i olika nivåer; ekonomiska resultat, processer, kundorienterat mm. Det som är
gemensamt med alla dessa är att de förutsätter att det sker en utvärderande- och
jämförandeprocess mot liknande verksamheter eller processer. Detta är
grundprincipen bakom benchmarking. Detta kan verka självklart för många men
studien visar att trots det faktum att många är medvetna om benchmarking och
fördelarna som kan utvinnas, tillämpas det inte effektivt nog för att fungera fullt ut.
Ett problem som återfinns inom verksamheter är en brist på kunskap och tålamod när
det gäller benchmarking. Att arbeta efter målet att bli marknadsledande inom en
bransch saknar ofta den tolerans, kunskaps- och viljenivå som krävs för att genomföra
en omfattande benchmarkingstudie och utforma verksamhetsmål och handlingsplaner
baserat på resultatet. Därför är det viktigt att sprida kunskap om benchmarking och
minimera misstolkningar av ett begrepp många har hört talas om men få verkligen
förstår.
Studien består av en kvalitativ undersökning baserat på två stycken detaljhandelföretag
i elektronikbranschen (Siba och Expert Sverige). Inom en bred bransch finns
företag med olika nischar men med gemensamma mål att förstärka sin position och
öka lönsamheten. Med vår studie får läsaren en bild över hur två olika företag, med
olik företagsstruktur och affärsidé, arbetar med benchmarking för att i slutändan
konkurrera om den stora s...