Benchmarking inom hemelektronikbranschen – En analys av två ledande affärskedjor.

1043 visningar
uppladdat: 2008-12-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att styra en verksamhet med rätt underlag är väsentligt i alla företag. Med detta i åtanke finns det fler olika tillvägagångssätt att säkerställa att rätt beslut tas och konkurrenskraften jämfört med liknande verksamheter upprätthålls. Ett modernt företag kan idag inte uteslutande agera på ett sätt som inte tar hänsyn till externa faktorer såsom konkurrenters affärsstrategi, aktuell marknadssituation och konjunktur. Ett företag måste hela tiden ha ett mål att utvecklas och löpande bli bättre. Detta kan ske i olika nivåer; ekonomiska resultat, processer, kundorienterat mm. Det som är gemensamt med alla dessa är att de förutsätter att det sker en utvärderande- och jämförandeprocess mot liknande verksamheter eller processer. Detta är grundprincipen bakom benchmarking. Detta kan verka självklart för många men studien visar att trots det faktum att många är medvetna om benchmarking och fördelarna som kan utvinnas, tillämpas det inte effektivt nog för att fungera fullt ut. Ett problem som återfinns inom verksamheter är en brist på kunskap och tålamod när det gäller benchmarking. Att arbeta efter målet att bli marknadsledande inom en bransch saknar ofta den tolerans, kunskaps- och viljenivå som krävs för att genomföra en omfattande benchmarkingstudie och utforma verksamhetsmål och handlingsplaner baserat på resultatet. Därför är det viktigt att sprida kunskap om benchmarking och minimera misstolkningar av ett begrepp många har hört talas om men få verkligen förstår. Studien består av en kvalitativ undersökning baserat på två stycken detaljhandelföretag i elektronikbranschen (Siba och Expert Sverige). Inom en bred bransch finns företag med olika nischar men med gemensamma mål att förstärka sin position och öka lönsamheten. Med vår studie får läsaren en bild över hur två olika företag, med olik företagsstruktur och affärsidé, arbetar med benchmarking för att i slutändan konkurrera om den stora s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Benchmarking inom hemelektronikbranschen – En analys av två ledande affärskedjor.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-12-10]   Benchmarking inom hemelektronikbranschen – En analys av två ledande affärskedjor.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12472 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×