It takes two to tango : En studie om hur medelstora klädföretag

1276 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Textilier är en produkt som vi alltid har varit i behov av. Kampen om toppen inom konfektionsindustrin i Sverige har under de senaste åren varit jämn. De klädföretag som i dag är störst på marknaden använder sig av en affärsidé som går ut på att sälja ett brett sortiment till låga priser medan de mindre klädföretagens affärsidé går ut på att sälja små upplagor av unika kläder. Däremellan befinner sig de medelstora klädföretagen. Då de inte har ett sortiment som utmärker dem på samma sätt som övriga aktörer på marknaden, måste deras affärsidé förnyas på ett annorlunda sätt för att företaget ska kunna överleva och detta kan ske i mötet mellan ledning och personal via den interna marknadsföringen. I den här uppsatsen undersöks problemet ”Vilka faktorer är viktiga vid den interna marknadsföringen för att ett medelstort företag inom konfektionsindustrin i Sverige ska kunna överleva på lång sikt?”. Syftet med uppsatsen är att analysera och utvärdera hur ett medelstort klädföretag inom konfektionsindustrin i Sverige med hjälp av internmarknadsföring kan skapa en långsiktig lönsamhet. Följande företag undersöks: Lindex, Gina Tricot och Gudrun Sjödén. Undersökningen består av kvalitativa metoder där en butikschef och en representant från personalen intervjuas. Studien baseras på de tre teoriområdena: Värdeskapande processer, Mervärde och Internkommunikation. Varje teoriområde innefattar i sin tur olika teorier och begrepp.Resultatet visar att de tre undersökta företagen använder sig av värdeskapande strategier i sin internmarknadsföring. Resultatet visar även att deras styrkor och svagheter inom internmarknadsföringen skiljer sig åt från varandra vilket visar sig främst genom variablerna dubbelriktad kommunikation och enkelriktad kommunikation. Det bästa ett medelstort klädföretag kan göra för att bli långsiktigt lö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: It takes two to tango : En studie om hur medelstora klädföretag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   It takes two to tango : En studie om hur medelstora klädföretag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12478 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×