Weekly drops – studie av konceptet Pronto Moda inom Ellos

1105 visningar
uppladdat: 2007-09-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De senaste åren har konkurrensen inom textilbranschen ökat avsevärt. Produkter på modemarknaden är fler. Den förändrade efterfrågan ifrån kunder innebär att kunden kräver nyheter oftare och det har lett till snabba trendväxlingar. Ledtider måste kortas om modeföretag ska vara beredda på de snabba trendväxlingarna. De korta ledtiderna ställer krav på effektivitet och flexibilitet i företagens processer. Det gäller för modeföretag att hitta en effektiv inköpsstrategi och styrning av supply chain. Men det räcker dock inte, vi menar att grunden till effektivitet i företagens processer är att alla i företaget vet vart de är på väg, att alla arbetar mot samma vision och mål. Ellos är ett distanshandelsföretag, som konkurrerar i modebranschen. Att vara ett distanshandelsföretag innebär långa ledtider då även en katalog ska tryckas. Ellos startade för ett år sedan ett nytt koncept som de kallar Pronto Moda. Pronto Moda ska konkurrera med återförsäljare som ligger trendmässigt i framkant och produkterna ska endast säljas på Ellos hemsida. Pronto Moda ställer andra krav på distanshandelsföretaget Ellos. Syftet med uppsatsen är att identifiera och ge förslag på förbättringsområden för Pronto Moda för att konceptet ska bli mer konkurrenskraftigt. För att få en klar bild av hur Pronto Modas organisation ser ut idag har sex personliga djupintervjuer utförts på Ellos med personal inom områdena, sortiment, Internetkollektioner, logistik, export/import samt inköp. I arbetet med uppsatsen har vi haft ett hermeneutiskt synsätt som innebär att våra subjektiva uppfattningar påverkar tolkandet. Forskningsansatsen är abduktiv, alltså pendlas mellan teori och empiri. Det empiriska materialet har analyserats efter fördjupade teoretiska studier Teorin appliceras i analysen på empirin. Avslutningsvis presenteras, utifrån analysen, diskussion och slutsats. Sex områden, inom Pronto Moda, som behöver ses över har identifieras. Områdena är, vision & affärsidé, intern marknadsföring, tvärfunktionella team, supply chain, inköpsprocessen samt produktutveckling. Även hur Pronto Moda bör förbättra områdena för att bli mer konkurrenskraf...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Weekly drops – studie av konceptet Pronto Moda inom Ellos

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-09-26]   Weekly drops – studie av konceptet Pronto Moda inom Ellos
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12488 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×