Det upplevda varumärket : En fallstudie av H&M och Zara

2408 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens konsumtionssamhälle blir det allt viktigare att positionera sig rätt i kundens medvetande för att uppnå den önskade imagen. Nuförtiden räcker det inte längre att erbjuda funktionella värden utan även de emotionella har fått en betydande roll för kundens uppfattning av företaget. Många företag slåss om samma kunder och positionerar sig därefter vilket ofta medför att de har liknande marknadspositioner och att deras varumärken uppfattas på samma sätt.Svenska H&M och spanska Zara är de två största klädkedjorna på den europeiska marknaden och i media skrivs det sällan om den ena utan att referera till den andra. Bilden som ges är att Zara är Spaniens svar på H&M. De anses vara stora konkurrenter med en liknande image och affärsidé. Zara öppnade sin första butik i Stockholm i september 2003 och är således fortfarande relativt nya på den svenska marknaden. Då de har planer på att under 2005 öppna ytterligare butiker i Stockholm vill vi se hur kunderna uppfattar varumärkena och huruvida deras bild överensstämmer med hur företagen positionerar sig. Således valde vi att utifrån en kvantitativ fallstudie på H&M och Zara undersöka de av kunderna upplevda varumärkena genom frågeställningen: Upplever H&M:s och Zara:s kunder att företagen innehar liknande marknadsposition? Vi har studerat de båda företagen utifrån den information vi fått från dem samt medias bild, som vi fann mycket intressant. Därefter gjorde vi en enkätundersökning vars resultat vi kopplande samman med de valda teorierna om varumärken och positionering.Utifrån analysen har vi dragit slutsatsen att H&M och Zara inte innehar samma marknadsposition i Sverige då större delen av de svarande inte uppfattar dem vara konkurrenter eller ha en liknande image. Trots detta upplever kunderna att de är lika moderiktiga, stilskapande och spännande. De kunder som inte har vistats mycket i Spanien ansåg dock Zara vara mer exklusivt men H&M ansågs vara avsevärt mer prisvärt. Ur detta drar vi slutsatsen att kunderna anser Zara vara väldigt dyrt och inte alls så prisvärt som de vill förmedla. Detta kan vara ett resultat av att de saknar en tydlig uttalad affärsidé, något som kan leda till en oklar marknadsposition. Det kan även bero på att de är relativt nya på den svenska marknaden och inte använder sig av reklam utan förlitar sig på så kallad word-of.mouth. Vi ser också att svenska mediers bild av två stora konkurrenter inte stämmer med verk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det upplevda varumärket : En fallstudie av H&M och Zara

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Det upplevda varumärket : En fallstudie av H&M och Zara
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12531 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×