Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

1326 visningar
uppladdat: 2001-06-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Titel: Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion Seminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsättningar har vårt fallföretag för en expandering på Internet? Vilka strategiska aspekter måste företag beakta vid en expandering på Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsäljningsbranschen? Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att med hjälp av teorier påvisa de fördelar ett företag kan vinna på att etablera sig på Internet. Vi kommer även att diskutera problem som andra företag har stött på och de fallgropar företag kan möta vid en expandering på Internet och den nya ekonomin. Detta ska resultera i ett förslag till en Internetstrategi för vårt fallföretag. Vi koncentrerar oss på SHEs musikverksamhet. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med ett abduktivt angreppssätt för denna uppsats. Utifrån Porters konkurrensstrategier och teoretiska aspekter om Internet har vi studerat vårt fallföretags bransch. Utifrån teori och empiri har vi lagt fram ett förslag till Internetstrategier för vårt fallföretag. Kunskap om vårt fallföretag har vi inhämtat via personliga-, telefon- och e-postintervjuer samt genom sekundärmaterial från företaget. Slutsatser: Vårt fallföretag har en mångårig tradition som postorderföretag. De har under lång tid lärt sig hur man vårdar kundrelationer på distans. Denna kunskap kan med fördel appliceras på relationer med kunder över Internet och ger dem på så sätt goda förutsättningar att expandera sin verksamhet på Internet. Det är viktigt att företag vid en expandering på Internet tänker över vilka mål de vill uppnå och därefter anpassar sin affärsidé i den mån det behövs till det nya mediet. Strategierna de kommer att agera efter kommer möjliggöra de framgångar eller misslyckanden man möter på marknaden. Postorderföretag har en fördel vid etablering på Internet då man bl a har vana att separera den informationella och fysiska delen av produkten. Kundsegmentet mellan postorder och e-handel är inte det samma varför man bör positionera sig på olika sätt Digital nerladdning av musik börjar få ett allt större fotfäste. Konsumenter har sedan en tid tillbaka varit aktiva på gratistjänster som Napster. Skivbolagen har även de sett potentialen i de nya ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-06-05]   Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12549 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×