Festmetoden - att formulera budskap kring alkohol

2100 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Författare: Isabelle Jönsson, Vlad Tanase Titel: Festmetoden - Att formulera budskap kring alkohol. Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap, C-uppsats Handledare: Ingrid Höjerback Examinator: Helena Sandberg År: VT 2007 Sammanfattning: Problem och syfte: I dagens samhälle har hälsokommunikation kommit att bli ett stort ämne där man försöker få människor att ändra sina levnadsvanor inom olika områden så som bra kosthållning, träning och hälsa, rökning samt alkohol och droger. Vad gällande alkohol talar man om att dricka på ett "måttligt sätt" som kan innebära mycket olika saker för olika individer. Att förändra beteenden är alltid en komplicerad process, inte minst då det gäller hälsobeteende. Alkoholkommitténs kampanj Festmetoden lanserades 2005 och har verkat som en beteendeförändringskampanj kring alkoholvanor för målgruppen unga vuxna mellan 18-25 år. Festmetoden är en ytterst intressant kampanj då det är en mycket omfattande och ambitiös informationsinsats gällande dels mål och budskap men även medieval. Den är unik på det sätt att den är bra på att utnyttja de interaktiva mediernas möjligheter. Det är dock själva budskapsformuleringen vi finner extra intressant. Den grundar sig i just en festmetod som sammanfattande menar att det finns ett "rätt sätt" att festa på. Hur verkar då denna metod gällande beteendeförändring kring alkoholkonsumtion? Kan man förändra individers beteenden i en så komplicerad fråga som alkohol? Kraven på effektiva budskapsformuleringar är stora och vi frågar oss framför allt hur festmetoden har utformat sådana samt med vilka strategier. Teori: Vi använder oss av teori med omedelbar relevans för budskapsformulering inom hälsokommunikation. Många hälsokommunikationsteorier grundar sig på klassisk kommunikationsteori. Vi berör även beteendeförändringsteorier, forskning kring interaktiva medier samt övertalningsforskning. Metod: Vi har gjort en retorisk textanalys för att studera Festmetodens budskapsformuleringar och strategier för att övertyga mottagarna till ett förändrat beteende kring alkoholkonsumtion. I anslutning till denna retoriska analys jämför, analyserar och relaterar vi Festmetodens texter till relevanta kommunikationsteorier om hur man bör utforma ett hälsobudskap. Slutsatser: Vi ser att festmetoden använder sig av en mängd olika typer av budskap. Argumentationen är ofta mycket mångsidig och använder sig av olika retoriska grepp. En viktig strategi i kampanjen är att skapa förtroende för sändaren genom att bygga ethos på olika sätt. Ett sätt att göra detta på är att skapa en vi-känsla med publiken och tala med dem på deras eget språk. Kampanjen vill även skapa uppmärksamhet, öka kunskaper och skapa handlingsutlösande beslut, genom att visa hur mottagaren ska göra för att ändra sitt bete...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Festmetoden - att formulera budskap kring alkohol

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Festmetoden - att formulera budskap kring alkohol
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12583 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×