Corporate Social Responsibility : En studie om svenska konsumenters attityder och köpbeteende

1 röster
2186 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens samhälle kan en tendens urskiljas att ökade krav ställs på företag gällande miljö, etik och sociala frågor. Därmed har begreppet CSR (Corporate Social Responsibility) vuxit fram och många branscher arbetar idag aktivt med socialt ansvarstagande. Studiens syfte var att undersöka CSR ur både ett konsumentperspektiv och ett marknadsföringsperspektiv. Tyngdpunkten låg på konsumentperspektivet och problemformuleringen formulerades därför till: Hur påverkas svenska konsumenters kunskap, attityder och köpbeteenden av att svenska klädföretag bedriver ett CSR arbete? Fokus ligger på de etiska aspekterna av CSR och hur konsumenterna påverkas av dessa när de handlar kläder. Marknadsföringsperspektivet användes för att förmedla ett företags syn på sitt CSR arbete och Indiska valdes som fallföretag. Studien har främst utgått från en kvantitativ metod, där en konsumentenkät utformades och tilldelades 153 personer. I enkäten undersöktes variablerna kunskap, attityder och köpbeteenden och fyra av 19 frågor utgick från de svenska klädföretagen: H&M, Indiska, Lindex, KappAhl, GinaTricot, Filippa K, Peak Performance och MQ. För att få ett företags synvinkel användes en kvalitativ metod och telefonintervju genomfördes med CSR ansvarig person på Indiska. Av intervjun framkom att Indiska arbetar öppet med att synliggöra sitt CSR arbete för allmänheten genom att till exempel bedriva utbildning inom företaget om CSR arbete och genom att ha en kontinuerlig dialog med kunder och journalister. Resultatet av konsumentenkäten visade vidare att de svenska konsumenter som ingått i studien har en positiv attityd till CSR, men att deras köpbeteende inte påverkas av att klädföretagen bedriver ett CSR arbete. Dock visade det sig att om konsumenterna har kunskap om klädföretagens CSR arbete inverkar det på deras vilja ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Corporate Social Responsibility : En studie om svenska konsumenters attityder och köpbeteende

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Corporate Social Responsibility : En studie om svenska konsumenters attityder och köpbeteende
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12648 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×