Idag ökar kraven på att både företag och konsumenter tar ett större ansvar för miljön. Det här
gäller i synnerhet för företag som producerar kläder. Miljötrenden har därför medfört att även
klädgrossisten Wiges AB har valt att satsa på ekologiskt material. Deras stora satsning under
våren 2008 har varit en kollektion i det ekologiska materialet bambu. Senare under hösten
kommer de dessutom även att utöka sortimentet med Organic Cotton. Än så länge upplever
dock Wiges att efterfrågan av deras ekologiska sortiment inte är särskilt stor. Vad det här
beror på är dock inte helt klart. Det här ledde oss in på att undersöka vilka strategier som
Wiges kan välja för att öka efterfrågan på sitt ekologiska sortiment.
Kvalitet, miljö och hälsa är de nya trenderna och de här tre faktorerna tycks idag vara
viktigare än ett lågt pris. Efterfrågan på ekologiska varor har också stigit i Sverige under det
senaste året. Det finns dock inte någon bekräftad och enhetlig bild över hur den miljövänliga
konsumenten ser ut. Vi blev därför intresserade av att även undersöka hur Wiges personal och
deras kunder beskriver ”de gröna konsumenterna”, samt vad färska studier visar angående
”de gröna konsumenterna”?
Med utgångspunkt från vår problemformulering mynnade syftet ut i följande tes; Syftet är att
hjälpa Wiges att ta reda på vilka strategier som de kan välja för att öka efterfrågan på sitt
ekologiska sortiment. För att kunna göra det behöver vi även undersöka hur Wiges personal
och kunder beskriver ”de gröna konsumenterna”, samt redogöra för vad färska studier har att
säga kring den här typen av konsumenter.
Vårt empiriska material har samlats in genom intervjuer med Wiges personal och med kunder
som har handlat ekologiska produkter utav Wiges, respektive inte har handlat ekologiska
produkter utav Wiges. Vi har även valt att komplettera vår empiri med färska undersökningar
inom ämnet.
De slutsatser vi kunnat dra är att det råder brist på kännedom och kunskap om Wiges
ekologiska sortiment. Det tycks även vara så att konsumenten värderar materialets egenskaper
i produkten bambu, framför miljön. Wiges bör därför i första hand kommunicera vad kunden
själv kan tjäna på att handla ekologiskt. Eftersom Wiges kunder och slutkonsumenter består
av lågprisbutiker gör det att priset avgör deras efterfrågan. Flera empiriska källor tyder på att
det idag är den yngre generationen som är intresserade av att handla ekologiskt. En annan
slutsats vi kunnat dra är att det kan finnas skilda målgrupper ibland de ekologiska
konsumenterna, och att det kan vara en fördel om W...