Eko-trenden är här? - En fallstudie över hur klädgrossisten Wiges kan öka efterfrågan på sitt ekologiska sortiment

1710 visningar
uppladdat: 2008-07-02
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Idag ökar kraven på att både företag och konsumenter tar ett större ansvar för miljön. Det här gäller i synnerhet för företag som producerar kläder. Miljötrenden har därför medfört att även klädgrossisten Wiges AB har valt att satsa på ekologiskt material. Deras stora satsning under våren 2008 har varit en kollektion i det ekologiska materialet bambu. Senare under hösten kommer de dessutom även att utöka sortimentet med Organic Cotton. Än så länge upplever dock Wiges att efterfrågan av deras ekologiska sortiment inte är särskilt stor. Vad det här beror på är dock inte helt klart. Det här ledde oss in på att undersöka vilka strategier som Wiges kan välja för att öka efterfrågan på sitt ekologiska sortiment. Kvalitet, miljö och hälsa är de nya trenderna och de här tre faktorerna tycks idag vara viktigare än ett lågt pris. Efterfrågan på ekologiska varor har också stigit i Sverige under det senaste året. Det finns dock inte någon bekräftad och enhetlig bild över hur den miljövänliga konsumenten ser ut. Vi blev därför intresserade av att även undersöka hur Wiges personal och deras kunder beskriver ”de gröna konsumenterna”, samt vad färska studier visar angående ”de gröna konsumenterna”? Med utgångspunkt från vår problemformulering mynnade syftet ut i följande tes; Syftet är att hjälpa Wiges att ta reda på vilka strategier som de kan välja för att öka efterfrågan på sitt ekologiska sortiment. För att kunna göra det behöver vi även undersöka hur Wiges personal och kunder beskriver ”de gröna konsumenterna”, samt redogöra för vad färska studier har att säga kring den här typen av konsumenter. Vårt empiriska material har samlats in genom intervjuer med Wiges personal och med kunder som har handlat ekologiska produkter utav Wiges, respektive inte har handlat ekologiska produkter utav Wiges. Vi har även valt att komplettera vår empiri med färska undersökningar inom ämnet. De slutsatser vi kunnat dra är att det råder brist på kännedom och kunskap om Wiges ekologiska sortiment. Det tycks även vara så att konsumenten värderar materialets egenskaper i produkten bambu, framför miljön. Wiges bör därför i första hand kommunicera vad kunden själv kan tjäna på att handla ekologiskt. Eftersom Wiges kunder och slutkonsumenter består av lågprisbutiker gör det att priset avgör deras efterfrågan. Flera empiriska källor tyder på att det idag är den yngre generationen som är intresserade av att handla ekologiskt. En annan slutsats vi kunnat dra är att det kan finnas skilda målgrupper ibland de ekologiska konsumenterna, och att det kan vara en fördel om W...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Eko-trenden är här? - En fallstudie över hur klädgrossisten Wiges kan öka efterfrågan på sitt ekologiska sortiment

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-07-02]   Eko-trenden är här? - En fallstudie över hur klädgrossisten Wiges kan öka efterfrågan på sitt ekologiska sortiment
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12879 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×