Min undersökning har genomförts med fokus på identitet och kläder. Syftet med
uppsatsen är att försöka nå en djupare förståelse för och beskriva hur unga
människor, mellan 21-29 år, kommunicerar en del av sin identitet genom hur de
väljer att klä sig. Jag är intresserad av att se om och i så fall, vad vilket
budskap som kläder kan tänkas förmedla, hur respondenterna väljer att klä sig
beroende på social situation, om de påverkas av yttre faktorer och hur de ser
på ett eventuellt samband mellan kläder och identitet. Frågeställningen löd:
Hur använder unga människor mellan 21-29 år kläder för att kommunicera sin
identitet? Jag har genomfört undersökningen genom att skicka ut en kvalitativ
semistrukturerad intervju per mail via Internet, vilket har inneburit en hel
del speciella förutsättningar och förhållanden, inte minst med tanke på att
metoden är relativt outforskad. Resultatet har jag kommit fram till med hjälp
av analytisk induktion, detta har jag sedan satt i samband med min teoretiska
referensram som består av teoribildningen symbolisk interaktionism, teoretikern
Erving Goffman samt begreppet identitet. I resultatet finner jag
förutsättningen för kommunikationen jag är ute efter, det vill säga att det
finns en medvetenhet om att den faktiskt existerar. Detta finner jag går att
utläsa i svaren utan någon större svårighet. Alla svarar mer eller mindre
entydigt att det finns människor i samhället som vill förmedla ett visst
budskap om sig själva genom hur de klär sig. När det kommer till deras egen
vilja att kommunicera något med vad de väljer att klä sig i så skiljer sig
svaren mera åt. Att visa upp ett välvårdat yttre kan anses vara en allmän
åsikt, medan några inte har några särskilda agendor med sin klädsel och andra
lägger större vikt vid att förmedla till exempel musikstil. Oavsett om
respondenterna har ett intresse för kläder och mode eller ej, så anser de att
det är viktigt att tänka på hur man klär sig. Vissa tycker det är roligt att
köpa kläder, medan andra ser det mer som en nödvändighet, gemensamt är ändå att
kläder har betydelse. Trots olikartade svar på frågorna kommer jag ändå fram
till att kläder har betydelse för alla när det gäller den sociala
interaktionen. Alla uppger att de har olika kläder för olika situationer;
hemma, promenad, arbetet, med kompisar eller för festliga tillfällen. Min
tolkning blir således att vare sig respondenterna tänker aktivt på det eller
inte, eller vill medge det eller inte, så är de måna om att förmedla ett ”gott”
intryck med sin klädsel i särskilda sociala sammanhang. Min analys visar att
Goffmans teori om att vi människor uppträder på en scen med olika roller och
rekvisita stämmer förhållandevis väl in på hur man väljer att klä sig. Vilket
också hör sam...