Kläder och Identitet En studie om synen på kläders kommunikativa förmåga

2 röster
6913 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Min undersökning har genomförts med fokus på identitet och kläder. Syftet med uppsatsen är att försöka nå en djupare förståelse för och beskriva hur unga människor, mellan 21-29 år, kommunicerar en del av sin identitet genom hur de väljer att klä sig. Jag är intresserad av att se om och i så fall, vad vilket budskap som kläder kan tänkas förmedla, hur respondenterna väljer att klä sig beroende på social situation, om de påverkas av yttre faktorer och hur de ser på ett eventuellt samband mellan kläder och identitet. Frågeställningen löd: Hur använder unga människor mellan 21-29 år kläder för att kommunicera sin identitet? Jag har genomfört undersökningen genom att skicka ut en kvalitativ semistrukturerad intervju per mail via Internet, vilket har inneburit en hel del speciella förutsättningar och förhållanden, inte minst med tanke på att metoden är relativt outforskad. Resultatet har jag kommit fram till med hjälp av analytisk induktion, detta har jag sedan satt i samband med min teoretiska referensram som består av teoribildningen symbolisk interaktionism, teoretikern Erving Goffman samt begreppet identitet. I resultatet finner jag förutsättningen för kommunikationen jag är ute efter, det vill säga att det finns en medvetenhet om att den faktiskt existerar. Detta finner jag går att utläsa i svaren utan någon större svårighet. Alla svarar mer eller mindre entydigt att det finns människor i samhället som vill förmedla ett visst budskap om sig själva genom hur de klär sig. När det kommer till deras egen vilja att kommunicera något med vad de väljer att klä sig i så skiljer sig svaren mera åt. Att visa upp ett välvårdat yttre kan anses vara en allmän åsikt, medan några inte har några särskilda agendor med sin klädsel och andra lägger större vikt vid att förmedla till exempel musikstil. Oavsett om respondenterna har ett intresse för kläder och mode eller ej, så anser de att det är viktigt att tänka på hur man klär sig. Vissa tycker det är roligt att köpa kläder, medan andra ser det mer som en nödvändighet, gemensamt är ändå att kläder har betydelse. Trots olikartade svar på frågorna kommer jag ändå fram till att kläder har betydelse för alla när det gäller den sociala interaktionen. Alla uppger att de har olika kläder för olika situationer; hemma, promenad, arbetet, med kompisar eller för festliga tillfällen. Min tolkning blir således att vare sig respondenterna tänker aktivt på det eller inte, eller vill medge det eller inte, så är de måna om att förmedla ett ”gott” intryck med sin klädsel i särskilda sociala sammanhang. Min analys visar att Goffmans teori om att vi människor uppträder på en scen med olika roller och rekvisita stämmer förhållandevis väl in på hur man väljer att klä sig. Vilket också hör sam...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kläder och Identitet En studie om synen på kläders kommunikativa förmåga

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Kläder och Identitet En studie om synen på kläders kommunikativa förmåga
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12886 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×