Samhällsansvar som varumärkesbyggande inom modebranschen: en fallstudie av Nudie Jeans Co

1444 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Tillverkningen av textilier och odling av bomull är ett av världens allvarligaste miljöhot då dagens snabba trender inom inredning och mode ökar konsumtionen av billiga textilier varje år. Detta förstör miljön då vattnet som går åt för bomullen består av konstbevattning och vattnet som inte dunstar bort eller som växterna tar upp består av extrema mängder gifter och rinner rakt ut i dricksvattnet. Förutom detta får även 3 miljoner människor svåra förgiftningar och över 20 000 dör i bomullsodlingar varje år. Denna uppsats fokuserade på ett samhällsansvar för företag inom modebranschen Syftet med denna uppsats var att beskriva varumärkesstrategier för ett företag inom modebranschen som tar ett samhällsansvar. Jag har försökt att svara på detta syfte genom att använda mig av tre forskningsfrågor: Hur kan varumärkesidentiteten beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan positioneringen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan marknadskommunikationen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar? Jag har även valt att undersöka ett fallstudieföretag för att besvara mitt syfte. Detta fallstudieföretag är Nudie Jeans AB som är ett svenskt jeansföretag och som tar ett samhällsansvar. Min slutsats med denna uppsats är att varumärkesidentiteten hos ett företag i modebranschen som är influerat av ett samhällsansvar kan beskrivas som ett företag som erbjuder bra och snygga produkter, som även har bonusen att de har producerats på ett bra sätt. För att varumärkesidentiteten samhällsansvar ska kännas äkta bör inte företaget välja denna identitet bara för att det är en trend utan för att de verkligen vill fullfölja detta och bidra med bra kläder. Slutsatsen visar även att positioneringen för ett företag i modebranschen som influeras av ett samhällsansvar kan variera, men att ett företag med denna position inte behöver utnyttja andra marknadsledande företag med liknande positioner för att bli ett framgångsrikt företag. En annan slutsats är att ett företa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Samhällsansvar som varumärkesbyggande inom modebranschen: en fallstudie av Nudie Jeans Co

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Samhällsansvar som varumärkesbyggande inom modebranschen: en fallstudie av Nudie Jeans Co
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12892 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×