Tillverkningen av textilier och odling av bomull är ett av världens
allvarligaste miljöhot då dagens snabba trender inom inredning och mode
ökar konsumtionen av billiga textilier varje år. Detta förstör miljön då
vattnet som går åt för bomullen består av konstbevattning och vattnet som
inte dunstar bort eller som växterna tar upp består av extrema mängder
gifter och rinner rakt ut i dricksvattnet. Förutom detta får även 3 miljoner
människor svåra förgiftningar och över 20 000 dör i bomullsodlingar varje
år.
Denna uppsats fokuserade på ett samhällsansvar för företag inom
modebranschen Syftet med denna uppsats var att beskriva varumärkesstrategier
för ett företag inom modebranschen som tar ett samhällsansvar. Jag har
försökt att svara på detta syfte genom att använda mig av tre
forskningsfrågor: Hur kan varumärkesidentiteten beskrivas för ett företag
inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan
positioneringen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras
av ett samhällsansvar, Hur kan marknadskommunikationen beskrivas för ett
företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar? Jag har även
valt att undersöka ett fallstudieföretag för att besvara mitt syfte. Detta
fallstudieföretag är Nudie Jeans AB som är ett svenskt jeansföretag och som
tar ett samhällsansvar.
Min slutsats med denna uppsats är att varumärkesidentiteten hos ett företag
i modebranschen som är influerat av ett samhällsansvar kan beskrivas som ett
företag som erbjuder bra och snygga produkter, som även har bonusen att de
har producerats på ett bra sätt. För att varumärkesidentiteten
samhällsansvar ska kännas äkta bör inte företaget välja denna identitet bara
för att det är en trend utan för att de verkligen vill fullfölja detta och
bidra med bra kläder. Slutsatsen visar även att positioneringen för ett
företag i modebranschen som influeras av ett samhällsansvar kan variera, men
att ett företag med denna position inte behöver utnyttja andra
marknadsledande företag med liknande positioner för att bli ett
framgångsrikt företag. En annan slutsats är att ett företa...