"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.

1047 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus och hur barn och pedagoger uttrycker sig om lek. Studien utförs huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv. Frågeställningar Hur används styrd och fri lek i skolans tidigare år under lektionstid? Var sker lek enligt barn och pedagogers utsagor? Vilka faktorer, anser barn och pedagoger, påverkar lek? Metod En kvalitativ metod i form av samtal och observationer användes och sammanlagt fördes samtal med två pedagoger och åtta barn. Pedagogernas samtal var enskilda medan barnen samtalade parvis. Samtalen spelades in och transkriberades. Observationerna utfördes under slumpvis utvalda lektioner för att inte påverka resultatet med en utvald lektion där lek, anpassat till vårt syfte, förekom. Under observationerna fördes fältanteckningar. Resultat I vår studie kan vi se att pedagogerna använder sig av ett lekfullt arbetssätt snarare än lek som undervisningsmetod. Detta kan komma till uttryck i grupparbeten och livskunskapövningar. Matte-, svensk-, och engelsklekar är det barnen nämner då de blir tillfrågade om hur det leks på skoltid. Rasterna är det forum där lek främst förekommer enligt pedagogerna. Även barnen bekräftar detta men de nämner även bild och gymnastik som tillfälle för lek under lektionstid. Utifrån dessa tillfällen ser vi att en gemensam nämnare är frihet att välja aktivitet och ramar för aktiviteten. Våra observationer visade att lek främst används som inledande eller avslutande del av lektionerna. Att ha roligt är en betydande faktor för lek och den framhålls av såväl pedagoger som barn. Faktorer som påverkar lek enligt barnen är väder, kläder, antalet lekkamrater och fungerande samarbete. Pedagogens roll ses också som betydande för att ge lek utrymme och mening. Lek kan bidra till förhöjd motivation, menar pedagogerna, vilket i detta sammanhang innebär att kunskapen "luras" in i barnen. Pedagogerna ser lek som betydelsefull men menar att tiden, förberedande och utförande, begränsar lekens utrymme under lektionstid. Vid studiens början hade vi en föruppfattning beträffande barns tycke om lek. I resultatet förväntade vi oss en uttalad önskan och vilja från barnen om mer lek under lektionstid. Dessa föruppfattningar infriades dock inte. En tänkbar förklaring kan vara att barnen är så präglade av skolans traditionella undervisning att de får svårigheter att se lek som...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   "Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12899 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×