Ändrade förhållanden på marknaden i form av ökande konkurrens har lett till att logistiken måste utvecklas i samma takt. Logistik utvecklades från det militära och har efter andra världskriget överförts och börjat tillämpas på företagens transport- och lagringsproblem. Logistik har därefter delats in i fyra olika tidsfaser (1960-2000-talet) och det är dessa tidsfaser som sedan har utvecklats till dagens synsätt och fokus inom logistik. Därefter utvecklades Supply Chain Management (SCM) och på senare tid även Demand Chain Management (DCM).Denna uppsats tar sin utgångspunkt i uppsatsens syfte och problemformulering. Den problemformulering som jag vill besvara med denna uppsats är:DCM, nytt koncept eller Kejsarens Nya Kläder?Syftet med denna uppsats är att jag vill undersöka hur den historiska utvecklingen lett fram till dagens syn och tillämpning av logistik. Vidare är syftet att se vilka skillnader och likheter koncepten SCM och DCM har för att därigenom kunna se om ytterligare en fas i logistikens utveckling är i antågande samt se hur DCM praktiskt kan tillämpas. För att uppnå syftet med uppsatsen har ett kvalitativt tillvägagångssätt tillämpats. Litterära studier har genomförts av teori kring valt problemområde samt en intervju. Empiriska data har samlats in på Electrolux AB som är en världsledande tillverkare av hushållsmaskiner och motsvarande utrustning för professionell användning. Anledningen till att Electrolux valdes för att göra empiriska studier på, var för att de i ett tidigt skede tillämpade DCM. Utifrån den teori som studerats kring valt problemområde samt utifrån de empiriska data som samlats in och analyserats har även ett antal slutsatser kunnat dras för att kunna besvara uppsatsens problemformulering och syfte. Jag har bland annat dragit slutsatsen att det är logistikens utveckling och dess tidsfaser, som successivt format de metoder och verktyg som SCM utgörs av. Denna utveckling har skett under åren från 1940-talet fram till idag, vilket gör att SCM är resultatet av en successiv utveckling snarare än resultatet av nya revolutionerande idéer. Vidare drar jag slutsatsen att DCM bör föregås av SCM. Slutsatser kring hur Electrolux tillämpar DCM är att de lyckats med att tillämpa den teori som finns beskrivet om DCM, fastän företaget har gjort en egen version av konceptet. Via genomförd analys kring uppsatse...