DE TRE MODEJÄTTARNA : Det gröna arbetet i modeindustrin

1964 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Miljöproblematiken i samhället har under de tre senaste decennierna utgjort stort fokus i olikadebatter. Idag belyses miljöfrågorna mer än någonsin och kopplas allt mer frekvent sammanmed vårt ohållbara konsumtionssamhälle. Forskning inom området belyser problematikenkring att vi konsumerar mer än vad vi har råd med. Därav blir miljödebatten i relation tillkonsumtion extremt viktig att föra, eftersom vi behöver medvetandegöra samhället omproblemets allvar. Vårt intresse för miljön och viljan att bidra till denna debatt är bakgrundentill denna studie. Syftet med undersökningen är att med hänsyn till ovanstående argumentationutreda huruvida Svenska klädföretag inkluderar miljöaspekten i sitt arbete samt om dettaarbete förmedlas till kunderna. Vi har valt att rikta fokus mot 3 stora modeföretag påmarknaden idag, H & M, Lindex och KappAhl. Klädindustrin utgör en stor del av detohållbara konsumtionssamhälle som vi bevittnar i nutid, varför det blir relevant att studera hurdenna bransch ser på miljö samt arbetar i dessa frågor.För att skapa en mångsidig bild av den verklighet vi möter kommer denna studie skildraproblemet ur tre huvudsakliga perspektiv, företaget, personalen och kunderna. Hur arbetarföretagen med hänsyn till miljöaspekten, hur ser personalens miljökunskap ut, samt hurupplevs företagens miljöarbete men även grön konsumtion av kunderna? Därav byggerstudiens genomförande på Kotlers (2005) modell, ”The Marketing Triangle Model”. För atterhålla de olika perspektiven har flera insamlingsmetoder i en fallstudie tillämpats avkvalitativ karaktär med bas i den teoretiska referensramen. Detta i syfte att skapa enmångsidig bild av problematiken. De teorier som skildras i arbetet har sin utgångspunkt i hurföretag kan jobba med miljöfrågor och vad som påverkar kunderna i sina konsumtionsbeslutav gröna produkter.Studien visar på att modeföretagen bedriver arbete kring miljöfrågorna, men är inte angelägnaom att aktivt förmedla detta arbete ut till sina kunder. Detta stöds av den kundundersökningsom genomförts, där konsumenterna inte hade omfattande insikt i det ansvar modejättarna tari miljöfrågorna. Däremot upplevde respondenterna att de behövde få mer upplysning omföretagens miljöarbete och av denna anledning ansåg att modekedjorna mer aktivt skakommunicera sitt arbete. Vidare visade kundundersökningen att konsumenterna inte beaktarmiljöaspekten vid köptillfället av kläder, vilket även upplevdes problematiskt avmodeföretagen. Denna inställning bland kunderna menade H & M, Lindex och KappAhlbidrog till det begränsade utbudet av miljövänliga plagg i företagens butiker. En ytterligaredel i denna fallstudie var att med hjälp av ”Mystery shopping” metoden kontrollera hurföretagen lyckats implementera sitt miljöarbete i verksamheten. Som ett stickprov påbutikpersonalens kunskap kring miljöfrågor studerade vi deras kunnande om miljömärktaplagg och fann att denna var begränsad. Detta tolkar vi som en indikation på att det f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: DE TRE MODEJÄTTARNA : Det gröna arbetet i modeindustrin

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   DE TRE MODEJÄTTARNA : Det gröna arbetet i modeindustrin
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12910 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×