Etik och Estetik: hur kommer det till uttryck i förstagångsmammors konsumtion av barnprodukter?

1059 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vi konsumerar allt mer i en allt högre hastighet och barnfamiljerna är en målgrupp som marknadens aktörer gärna vill knyta till sina produkter. Funderar vi över hur vi handlar, är det hedonistiska eller moraliska faktorer som avgör eller sker det helt enkelt på rutin och i invanda mönster? Är förstagångsmamman mer intresserad av estetiskt tilltalande produkter eller anser hon att etiska frågor som miljö och arbetsförhållanden är viktigare när det gäller produkter till barn? Syftet är att inhämta information från förstagångsmammor avseende deras konsumtionsmönster när det gäller barnprodukter som kläder, leksaker och blöjor. Tanken är att få insikt i hur de väljer sina varor, om det är etiska eller estetiska faktorer som är avgörande eller kanske en kombination av de två. Undersökningen görs med teoretisk utgångspunkt i Pierre Bourdieus teorier om kapital med grund i respondenternas socioekonomiska grupptillhörighet. Efter litteraturgenomgång i syfte att hitta relevant material har undersökningen sedan genomförts med semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna, som genomförts med förstagångsmammor vilka valts genom ett målinriktat urval för att få respondenter med olika socioekonomisk tillhörighet, har, med ett undantag, ägt rum i deras hem. Den socioekonomiska grupptillhörigheten är viktig utifrån Bourdieus klassorientering samt skillnader av ackumulerat kapital inom dessa grupper och hur det kan användas inom konsumtionsfältet. Det har i den här gruppen om åtta förstagångsmammor visat sig att både rationella och hedonistiska krav påverkar mammornas val av produkter till sina barn. Mammornas tankar och resonemang kring etiska aspekter återspeglar de sociala förhållanden där värderingarna har förvärvats. När det gäller engångsblöjan visar sig detta dock enbart i tanken om ett idealt beteende och inte i det faktiska agerandet. Det har visat sig att oberoende av bakgrund anses design till viss del vara viktig och det köps märkeskläder till barnen. Även om det inte explicit uttrycks inhämtas både...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Etik och Estetik: hur kommer det till uttryck i förstagångsmammors konsumtion av barnprodukter?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Etik och Estetik: hur kommer det till uttryck i förstagångsmammors konsumtion av barnprodukter?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12937 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×