Det här projektet har syftat till att utreda hur en vald målgrupp förvarar
och vill förvara sina kläder samt hur ett klädförvaringssystem för denna
målgrupp bör vara utformat för att uppfylla användarens krav och önskemål.
Funktionalitet, användarvänlighet och ergonomi är begrepp som genomsyrat
projektet från start till mål och målgruppen definierades i projektets
början.
Utbudet av klädförvaringssystem för dressing room i Sverige är idag väldigt
begränsad. Kökstillverkaren Kvänum Kök AB har fått många förfrågningar om
klädförvaringssystem som håller samma höga klass och exklusivitet som deras
kök. Denna kategori, inredning för dressing room, lämnar ett stort hål i
det annars så välfyllda utbudet av förvaringssystem på den svenska
marknaden.
Med Kvänum Kök AB som uppdragsgivare, WM-data Caran AB som handledare och
två studenter som drivande kraft har ett nytt modulbaserat
klädförvaringssystem tagit form som uppfyller uppställda krav från
användare och tillverkare.
Produktens huvudmål var:
Tillgodose användarnas behov av klädförvaring.
Introducera Kvänum Kök på garderobsmarknaden.
Hela projektet har följt en designprocess som är specialanpassad för
projektet baserad på systematisk problembehandling, detta för att på ett
kvalitativt och metodiskt sätt få fram det bästa tänkbara lösningen för
projektet.
Intervjuer och enkätundersökningar visade att män behöver lika stor yta som
kvinnor för att förvara sina kläder, skor exkluderat. Generella önskemål
som framkom var att man vill ha bättre överskådlighet, mer utrymme,
sorteringsmöjligheter och att kvalitet och exklusivitet är att föredra.
Det slutliga konceptet som valdes och utvecklades var ett flexibelt
modulbaserat inredningssystem som kan delas upp i tre familjer med
inredningar och ett sargsystem.
Utöver nytänkande i placeringen av hyllor och lådor utvecklade...