Att trycka pengar: lönsamhet & kalkylering– Tre aktörers syn på en grafisk industri i förändring

1028 visningar
uppladdat: 2008-08-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De senaste fem decennierna har världens marknader förändrats drastiskt och utbudet har vuxit till att vara större än efterfrågan. Med en dylik förändring är det nödvändigt att profilera företagen och erbjuda något unikt till kunderna. Låga priser är en vanlig taktik men pressar ner marginalerna så långt att det endast är lönsamt vid höga volymer Vid denna typ av produktion är kalkylering av yttersta vikt. En annan är att erbjuda ett närmare samarbete samt att åta sig ansvar för en kunds räkning. Dessa tjänster möjliggör en stor valfrihet i specialisering och har visat sig leda till förbättrad lönsamhet. Den grafiska industrin har en historia av produktion som primärt målet med investeringar i högvolymproduktion varefter tekniken har tillåtit. Majoriteten av företagen inom grafisk industri är av liten eller medelstor storlek och dessa företag har saknat möjligheten att göra de nödvändiga investeringarna för att uppnå högvolymproduktion. Med hård konkurrens från de större företagen har lönsamheten sjunkit och många företag har gått under då de inte har lyckats anpassa sig till de förändrade förutsättningarna. Syftet är att redogöra för synen på för- och efterkalkylering samt lönsamhet hos personer verksamma inom den grafiska industrin. En hermeneutisk kvalitativ metod användes där en induktiv ansats tillämpades för att uppnå en djupare förståelse. Tre yrkesaktiva personer inom grafisk industri intervjuades där deras syn på sin egen bransch behandlades med fokus på hur lönsamhet och vikten av kalkyler har blivit påverkade av förändringen mot ett tjänstesamhälle. Det framgick att kalkyler är av mindre vikt för de små företagen men att kännedom om de egna kostnaderna fortfarande är kritiskt. Däremot är kalkyler både svårare att upprätta och blir mindre precisa med ett ökat inslag av tjänster och kalkylerna är slutligen underställda marknadskrav, goda kundkontakter samt god kvalitet. Den förändring mot att tryckerier även erbjuder tjänster i högre grad har inverkat positivt på lönsamheten då de ger utrymme för större marginaler då det är möjligt att peka på kompetensen som prisdrivare och inte materialkostnader. Dessutom är tjänster...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att trycka pengar: lönsamhet & kalkylering– Tre aktörers syn på en grafisk industri i förändring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-08-08]   Att trycka pengar: lönsamhet & kalkylering– Tre aktörers syn på en grafisk industri i förändring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12968 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×