IT som marknadsstrategiskt hjälpmedel - en studie om långsiktiga relationer

1250 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Under större delen av 1900-talet var den dominerande kommunikationskanalen, mellan företag och dess kunder, den som innefattade en fysisk kontakt och/eller en telefonkontakt. Under senare delen kom dock Internet att utvecklas vilket öppnade upp för en helt ny typ av kommunikation mellan företaget och kunden. Internet har kommit att bli av stor vikt för de företag som vill vara konkurrenskraftiga på marknaden. Resemarknaden är en marknad vilken präglats av Internets inverkan.Denna uppsats behandlar den svenska resemarknaden och om olika researrangörers användning av Internet som medlare för långsiktiga relationer. Arbetet bygger på en jämförelse mellan tre företag som alla distribuerar resor, detta för att undersöka Internetkommunikationens verkan på den elektroniska relationen (e-relationen).Tre reseföretag med liknande visioner och målsättningar jämförs i uppsatsen, dessa är Apollo, Fritidsresor och Ving. Informanterna på de tre stora reseföretagen har intervjuats under hösten år 2006. Dessa företag går tillsammans mot ett rekordår (år 2006) med en sammanlagd vinst på över 600 miljoner kronor. Detta kan tolkas som att dessa företag är stora inom sin bransch och därmed intressanta som studieobjekt i denna uppsats. Undersökningen baseras på en kvalitativ metod genom personliga intervjuer med respektive företag.Arbetet antar ett företagsperspektiv och därmed har teorier valts efter detta. Teorierna behandlar främst kommunikation och relationer. Dessa är av betydelse i författarnas arbete med att finna de faktorer som är viktiga för företag i deras arbete med att skapa långsiktiga e-relationer.Vi har kommit fram till i huvudsak tre faktorer vilka tillsammans skapar gynnsamma förutsättningar för en god Internetkommunikation med kunden. Den första faktorn är förtroende, och handlar då främst om att bygga en stark företagsprofil. Den andra faktorn är kundsamverkan, och syftar framför allt på vikten av att besitta kunskap om kunden. Den tredje och sista faktorn är mervärde, och gäller främst ett överträffande av förväntningar. Våra resultat visar även på vikten av att ge och ta emot feedbac...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: IT som marknadsstrategiskt hjälpmedel - en studie om långsiktiga relationer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   IT som marknadsstrategiskt hjälpmedel - en studie om långsiktiga relationer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13102 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×