From Rags To Riches : Marknadsföring hos virtuella entreprenörer utan riskkapital

1724 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Många framgångsrika e-tjänsteföretag har startats utan riskkapital. Entreprenören väljer i det fallet att begränsa sin budget mot att kunna behålla en mycket hög grad av självbestämmande. Detta skapar givetvis en begränsning för företagens marknadsföring och tvingar fram en kostnadsmedvetenhet som annars ibland saknats inom dotcom-branschen, särskilt före bubblan. I uppsatsen har vi genomfört en multipel fallstudie på tre tjänsteföretag endast verksamma på Internet som samtliga är entreprenörsledda och startade efter år 2000 med mindre eget kapital än en halv miljon kronor. Samtliga företagen visar vinst. Syftet var att undersöka hur marknadsföringen har utförts och framförallt vilken roll relationsmarknadsföring spelat. Undersökningen visar att relationer spelar en essentiell roll inom dessa företag och att marknadsföring kan bedrivas i princip kostnadsfritt. Detta kräver en hög grad av engagemang från entreprenörens sida. Entreprenörens förmåga att skapa relationer med andra företag med intresse i samma kunder bedöms vara av stor vikt. Företagets förmåga att interagera med sin kunder är dock av varierande vikt beroende på tjänstens art. I de fall företaget har en högengagerande tjänst som används ofta eller under en längre period bedömer vi det vara viktigt att företaget också engagerar sig i sina kunder och ger dem möjlighet att känna delaktighet. Att utbilda sina kunder, ha möjlighet till enkel tvåvägskommunikation och visa stort engagemang och trovärdighet kan skapa långsiktiga relationer till kunderna vilket underlättar framtida marknadsbearbetning. Däremot kan relationsmarknadsföring vara ett för kostsamt alternativ om tjänsten är en sällantjänst med låga krav på interaktion från företagets sida. Detta är fallet med ett av de undersökta företagen vars tjänst syftar till att underlätta för hyresrättsinnehavare att byta boenden med varandra. Tjänsten ska då i första hand underlätta för kunderna att interagera med varandra varvid företagets roll blir att verka utan att synas. De andra två företagen har tjä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: From Rags To Riches : Marknadsföring hos virtuella entreprenörer utan riskkapital

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   From Rags To Riches : Marknadsföring hos virtuella entreprenörer utan riskkapital
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13128 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×