Coaching - pedagogik eller pep-talk? En analys av coachingens förutsättningar att uppnå vissa samhällsaktörers mål för utbrända sjukskrivna

1586 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Coaching tycks bli ett allt vanligare fenomen i vårt samhälle, inte bara inom idrotten. Vårt intresse för coaching har gjort att vi funnit det intressant att undersöka huruvida det finns någon pedagogisk substans i metoden. Vi har i denna uppsats valt att ställa coaching i relation till en aktuell samhällsfråga: problemet med den stressrelaterade ohälsan i arbetslivet och de mål som vissa aktörer i samhället har när det gäller denna.  Syftet med uppsatsen är således: Att analysera coachingens förutsättningar att uppnå de mål som vissa samhällsaktörer betraktar som framgångsrika när det gäller insatser för utbrända sjukskrivna. I vår strävan att uppfylla syftet har vi utgått ifrån en kvalitativ forskningsstrategi. För genererande av empiriska data har vi genomfört intervjuer med coacher och samhällsaktörer samt analyserat dokument publicerade av vissa av aktörerna. Empirin har sedan tolkats och analyserats i ljuset av pedagogisk teori för att göra det möjligt att bedöma coachingens substans och användbarhet i förhållande till utbrända sjukskrivna. Studiens resultat visar att coaching bygger på pedagogiska grundprinciper och under vissa förutsättningar kan utgöra ett verktyg för lärande. Detta lärande utgår ifrån individen och bygger på erfarenhet och reflektion som leder till praktisk handling. Coaching av utbrända klienter syftar i stor utsträckning till att utvidga det subjektiva handlingsutrymmet och hjälpa individen att själv sätta framtidsmål som rör helheten i livet. I de fall samhällsaktörernas mål är övergripande inriktade på att minska ohälsan kan coaching sägas bidra till att uppfylla dessa mål. Däremot lämpar sig coaching inte i de fall d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Coaching - pedagogik eller pep-talk? En analys av coachingens förutsättningar att uppnå vissa samhällsaktörers mål för utbrända sjukskrivna

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Coaching - pedagogik eller pep-talk? En analys av coachingens förutsättningar att uppnå vissa samhällsaktörers mål för utbrända sjukskrivna
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13352 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×