Introduktion: Kunder överskattar ofta biverkningsrisker uttryckta i ord
vilket kan försämra följsamheten. En grupp som kan tänkas vara särskilt
utsatta är långtidsbehandlade, vars följsamhet, ofta inte är bättre än 50
%, och speciellt då långtidsbehandlade utan symptom på den bakomliggande
sjukdomen. Patienter som använder serumlipidsänkande läkemedel står ofta på
långtidsbehandling och många av dessa patienter saknar symtom på hjärt-
kärlproblem. Om patienten dessutom överskattar biverkningsrisker är risken
för bristande följsamhet stor.
Syfte: Att undersöka hur kunderna tolkar risken att drabbas av biverkningar
enligt EU´s regelverk för biverkningspresentation.
Metod: Studien genomfördes i form av kundintervjuer, på apoteken Lavskrikan
och Laxen i Boden. Alla kunder som hämtade ut serumlipidsänkande läkemedel,
på recept, tillfrågades om de ville svara på några frågor om sitt
läkemedel. Kunder som accepterade att bli intervjuade hänvisades till
författaren som genomförde alla intervjuer ansikte mot ansikte med kunden
innan de lämnade apoteket. Frågorna, gällande biverkningar, var uppdelade i
en verbal ("med ord") och en numerisk ("med siffror") del. Personalen fick
också notera vilka kunder som inte ville ställa upp på intervjun eller om
läkemedlet hämtades ut av ett ombud. Totalt svarade tjugo personer på
intervjun. Intervjuresultaten sammanställdes och bearbetades därefter i
Microsoft Office Excel 2003.
Resultat: De verbala benämningarna gav den största överskattningen av
biverkningsfrekvensen från kunderna, speciellt uttrycket "mindre vanlig".
Kundernas tolkning av de numeriska benämningarna var de som stämde mest
överens med EU´s indelning. Trots att frekvenserna "1/100-1/1000", "1/1000-
1/10 000" och "färre än 1/10 000" överskattades medan frekvensen ">1/10"
underskattades. Slutligen fick kunden uppskatta risken vid en kombination
av både verbala och numeriska benämningar. Tre frekvenser
överskattades: "mindre vanlig 1/100-1/1000", "sällsynt 1/1000-1/10 000"
och "mycket sällsynt färre än 1/10 000". Däremot underskattade kunderna
risken vid benämningen "mycket vanlig fler än 1/10".
Slutsats: De läkemedel som kunderna i studien hämtat ut på apoteket, har
alla en bipacksedel med biverkningarna presenterade både verbalt och
numeriskt. I studien visar resultatet på att den formen av
biverkningsrapportering överskattas av kunden. Det gäller
frekvenserna "mindre vanlig 1/100-1/1000", "sällsynt 1/1000-1/10 000"
och "mycket sällsynt färre än 1/10 00...