Tematiskt arbetssätt i förskolan - en kvalitativ jämförande studie

3615 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Vi har båda läst Skapande verksamhet för tidigare åldrar som inriktning och under vår utbildning till pedagoger fick vi en introduktion av Reggio Emilias filosofi. Vi tyckte oss ha sett en ökning av Reggio Emiliainspirerade förskolor och funderingar väcktes hos oss kring varför denna ökning av Reggio Emiliainspirerade förskolor har skett, och varför denna filosofi blivit utbredd och således valde vi att fördjupa oss i att undersöka Reggio Emilias filosofis tankar om tematiskt inriktat arbete jämfört med en traditionell förskola. Syfte Syftet med denna studie är att undersöka det tematiska arbetet inom den svenska förskolan. Vi valde att jämföra en Reggio Emiliainspirerad förskola med en traditionell förskola. Med traditionell förskola menar vi en förskola utan specificerad inriktning. Våra frågeställningar är: Finns det skillnader mellan Reggio Emiliainspirerade förskolors arbetssätt jämfört med arbetssätt inom traditionella förskolor? Finns det skillnader i pedagogers uppfattningar och förhållningssätt mellan Reggio Emiliainspirerade och traditionella förskolor? Finns det skillnader i det tematiska arbetssättet mellan Reggio Emiliainspirerade och traditionella förskolor? Metod och material Vi valde att använda oss av observationer och intervjuer som materialinsamlingsmetoder för denna studie. Vi intervjuade fyra pedagoger på två olika förskolor och observationerna ägde rum innan varje intervjutillfälle. Eftersom detta var en jämförande studie blev det väsentligt att en förskola var Reggio Emiliainspirerad och en var en traditionell förskola utan specifik inriktning. Resultat Vi har funnit att skillnader finns mellan pedagogernas förhållningssätt och arbetssätt på de olika förskolorna. Pedagogerna skapar förskolans verksamhet genom sitt förhållningssätt och hur de ser på barns lärande. Förhållningssätten hos pedagogerna påverkar arbetssätten vilket innebär att tematiskt arbete ges olika betydelse i olika sammanhang. Genom att vi valde att undersöka och jämföra olika pedagogers förhållningssätt och uppfattningar om tematiskt arbete i förskolan f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tematiskt arbetssätt i förskolan - en kvalitativ jämförande studie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Tematiskt arbetssätt i förskolan - en kvalitativ jämförande studie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13462 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×