Globalisering och Internationalisering - en studie om hur svenska företag i hemelektronik- och livsmedelsbranschen påverkas

2578 visningar
uppladdat: 2007-09-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De senaste decennierna har handeln mellan länder ökat kraftigt och dessutom har det elektroniska informationsutbytet, kapitalströmmarna, resandet och migrationen ökat. Det har bland annat medfört att globaliseringens påverkan har börjat kännas i länder över världen, där nationsgränser blir allt mindre betydande. Idag blir företag allt mer internationaliserade och agerar globalt i allt större utsträckning. Debatter visar att det finns olika syn på globalisering och dess effekter, en del är positivt inställda medan andra är negativt inställda. Även Sverige har påverkats av globaliseringen och internationaliseringen där allt fler utländska företag träder in och agerar. Några av de svenska branscher som påverkats av globaliseringen i samband med utländska företags intrång är hemelektronik- och livsmedelsbranschen. I och med att den svenska hemelektronik- och livsmedelsbranschen har blivit allt mer internationaliserade har följande tre forskningsfrågor mynnat ut: • Vilka konsekvenser medför utländska företags intrång i den svenska hemelektronik- och livsmedelsbranschen, idag och i framtiden? • Hur bemöts utländska företags intrång av de svenska företagen i hemelektronik- och livsmedelsbranschen? • Vad krävs för att svenska företag i hemelektronik- och livsmedelsbranschen ska vara konkurrenskraftiga gentemot utländska företags intrång? Studiens teoretiska referensram består av internationell marknadsföringsteori där olika konkurrensstrategier har använts för att utforma uppsatsens intervjufrågor. Dessutom har en egen modell utvecklats ur den teoretiska referensramen som en vägledning för de svenska företagen i hemelektronikoch livsmedelsbranschen. Fallstudien utgörs av en kvalitativ studie där intervjuer med personer från Svenskt Näringsliv, hemelektronikbranschen och livsmedelsbranschen har genomförts. Ur analys och resultat har det identifierats att de utländska företage...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Globalisering och Internationalisering - en studie om hur svenska företag i hemelektronik- och livsmedelsbranschen påverkas

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-09-26]   Globalisering och Internationalisering - en studie om hur svenska företag i hemelektronik- och livsmedelsbranschen påverkas
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13477 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×