Svensk import från Kina : En studie om importprocessen av konsumentprodukter ur ett kommunikations- och kulturskillnadsperspektiv

3577 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att importera från Kina har blivit populärt med den ökade konkurrensen från globaliseringen som driver små och medelstora företag att aktivt arbeta med sitt inköp. Detta kan ske genom att söka efter de rätta kinesiska leverantörer som kan producera till lägsta pris och har bra kvalité. Kina är känd för att kunna leverera till lägsta pris och en kvalité som kan variera. Det gäller att kunna kommunicera med kineserna för att göra bra inköp. Tillvägagångssättet att kommunicera på har förändrats med IT-tekniken och det har underlättat mycket av kommunikationen. Att göra affärer med kineserna kan vara annorlunda eftersom kulturskillnaderna är rätt stora, men hur mycket har denna globalisering ändrat på importprocessen är intressant att undersöka. Undersökningsfrågan för denna studie är; ”Hur kan importprocessen av konsumentprodukter till Sverige från Kina förbättras och förenklas för importörer?” Huvudsyftet med uppsatsen är att skapa en ökad förståelse för importprocess från Kina till Sverige i sin tur för att skapa gynnsammare förutsättningar för importen till Sverige. Delsyftena för uppsatsen är att: kartlägga de olika stegen i importprocessen från Kina, identifiera hur skillnader i affärskultur och kommunikationsproblem påverkar importprocessen, slutligen ge förslag till utveckling och förenkling av svensk import från Kina. Teoretiska referensramen baseras på en egen KiK-modell för att analysera de tre nyckel- faktorerna: importprocessen, kulturskillnader och kommunikation. Undersökningen baserades på teorier kring de tre områden och intervjuer med inköpare i svenska företag. Uppsatsens slutsatser var bland annat; *Företag väljer att använda agenter för att spara tid och energi för att komma in den kinesiska marknaden. *En del företag har valt att efter skapat ett nätverk på egen hand ta hand om importprocessen och lämnar agenterna. *För att få bra pris är det bra med att skapa goda relationer med kinesiska leverantören. Guanxi gäller även importaffärer och man får bättre service när man tillhör den inre gruppen. *Ibland undviker kineserna att svara när de gjort fel för att behålla sin heder, vilket förknippas med mianzi. *Direkt kommunikation dvs. ansikte mot ansikte kommunikation, i inköpsarbetet är inte alltid nödvändigt. Dessutom sker relativt lite interaktion mellan parterna under inköpsprocessen med hjälp av telefonkontakt. Mycket sker med hjälp av e-post och fax. Företag behöver sända och ta emot information till sina leverantörer i Kina och de befinner i olika tidszoner. *Affärsvärldens kommunikation sker på engelska och kineserna har bliv...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Svensk import från Kina : En studie om importprocessen av konsumentprodukter ur ett kommunikations- och kulturskillnadsperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Svensk import från Kina : En studie om importprocessen av konsumentprodukter ur ett kommunikations- och kulturskillnadsperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13513 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×