Globaliseringen har reducerat betydelsen av de nationella kulturerna och har istället betonat variationen som dessa erbjuder. Detta innebär att ledare måste anpassa sin ledarstil efter denna variation. Organisationer är idag tvingade att bemöta de nya utmaningarna inom ledarskapet som den globala expansionen medför. Detta är ett krav för att göra lyckade företagsförvärv, skapa konkurrenskraft och nya möjligheter utomlands.Det råder dock stora skillnader mellan ländernas affärskulturer. Dessa skiljer sig från land till land men även inom det egna landet, i olika folkgrupper och ända ner på familjenivå. Inom Europa råder det skillnader i olika länder på bl a hur organisationer är uppbyggda. Detta innebär att olika företeelser inom organisationen i olika länder uppfattas, utövas och hanteras på olika sätt. Det handlar bland annat om maktutövning, motivation, belöning, hur ojämlikheter hanteras, hur formella och oskrivna regler styr ledarens och medarbetarens arbete mmProblemen som dyker upp är att kunna urskilja vilka skillnader gällande ledarskap, maktutövning och motivation det finns mellan ledare i dessa länder.Syftet med denna uppsats är att undersöka grundläggande skillnader i ledarskap mellan Sverige och Grekland och även se närmare på organisationsstrukturer samt hur dessa påverkar ledarskapet.Denna uppsats bygger på en kvalitativ och kvantitativ metod. Den kvalitativa delen består av intervjuer med olika personer på ledarpositioner i Grekland och Sverige. Den kvantitativa delen består av ett speciellt test utvecklat av forskare som besvarats av anställda och företagsledare i Sverige respektive Grekland. Rapporten tittar endast på livsmedelsbranschen i respektive land, närmare bestämt på två livsmedelskedjor, Masoutis huvudkontor i Grekland och ICA:s huvudkontor i Sverige samt en av ICA:s livsmedelsbutiker i Haninge (Maxi ICA Stormarknad).Arbetet bygger på ”The Situational leadership modell”, en teori som utarbetats av Hersey och Blanchard. Denna teori kompletteras utav ett test som består av tolv olika situationer med fyra olika handlingsalternativ där respondenten kan välja ett utav dem. Testet går ut på att utvärdera hur man uppfattar sig själv som en ledare.Utöver detta har två intervjuer ägt rum med Asteris Sidiropoulos, personal chef för Masoutis samt Torbjörn Segrell, ansvarig för ledarskaputveckling hos ICA Sverige AB. Vidare teorier som används för denna rapport är bl a French och Ravens klassificering av den sociala makten, Herzbergs tvåfaktorsteori och The Path Goal theory.I matrisen nedan redovisas de resultat som författarna kommit fram till under arbetet.Sverige GreklandLedarskapsstil Demokratisk & delegerande Hierarkisk & AuktoritärOrganisationsstruktur Platt HierarkiskMotivationsfokus Integrerad del i utvecklingsarbetet Omotiverad kostnad, inte aktuelltMaktutövning Refererande, expertis Legitim, expertisDenna uppsats har givit författarna insikt i hur ledarskapet fungerar i respektive land inom livsmedelsbranschen och den har även givit en bättre bild av hur organisationerna i respektive land är uppbyggda. De avgränsningar som gjorts skulle med största sannolikhet haft en inverkan på resultatet och eventuellt hjälpa till att förklara varför dessa skillnader existerar. Det är viktigt att beakta och fö...