Detaljhandelns stora utmaning : en studie om detaljhandelns försäljningskoncept och detaljhandelns kunder

993 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Samhället har förändrats kraftigt och förändrat spelreglerna för de flesta branscher. Detaljhandelsbranschen är inget undantag från det utan har förändrats och utvecklats i takt med samhället. Detaljhandelsbranschen är en omfattande bransch som människor kommer i kontakt med dagligen. Längre tillbaks i tiden handlade kunderna från den lokala handlaren men idag har kunderna hela världen som sin inköpsplats i och med Internets framväxt. Globaliseringen medför att kunden får större valmöjligheter vilket ställer andra och nya krav på försäljningskoncepten. De ökade valmöjligheterna för kunderna gör att kunderna får en allt viktigare position på marknaden. För försäljningskoncepten blir det allt mer viktigt att uppfattas av kunderna som de vill bli uppfattade. Nya försäljningskoncept har uppkommit vilket gör att försäljningskoncepten inte längre vet hur de uppfattas.Uppsatsen har både en surveyundersökning och fallstudie som undersökningsansats då uppsatsen omfattar både försäljningskoncepten och kunderna. Som vetenskapssyn har hermeneutik valts och deduktion har valts som slutledningsförmåga. Både kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder har valts och både primär- och sekundärdata har används. För att samla in data har en omfattande enkätundersökning och intervjuer av olika former gjorts. Intervjuer har skett inte endast med försäljningskoncepten utan även med branschexperter för att erhålla en mer objektiv bild.Ett flertal olika teorier har använts för att erhålla en helhetsbild, teorierna har sedan sammanstrålat till en teoretisk syntes som används som grund till analysarbetet. Teorier som har valts behandlar bland annat involveringsgraden, hur försäljningskoncepten kommunicerar med marknaden samt hur nöjda och lojala kunder skapas. Hänsyn till tidigare studier för att erhålla en utökad helhetsbild har även gjorts.Intervjuer har gjorts med en nyckelperson inom varsitt försäljningskoncept samt tre stycken branschexperter för att få data angående de fyra olika försäljningskoncepten, Fristående butik, Butik tillhörande kedja, Stormarknad samt Internetbutik. Resultatet från enkätundersökningen visade, bland många andra saker, att det vanligaste inköpsstället var butiker tillhörande kedja och därefter kom Stormarknader. Det visade även att kvinnor och män har uppfattningar som skiljer sig åt gällande bl.a. pris och påverkansmedel. Undersökning visade även att män och kvinnor förlägger sina inköp vid olika försäljningskanaler. Även åldersmässigt skiljer sig respondenterna åt. Undersökningen visade att Internet i stor utsträckning används som informationskälla, dock är det betydligt färre som använder den kanalen till inköp. De flesta av respondenterna ansåg att samtliga försäljningskoncepten behövde satsa mer på pris men samtidigt som de skulle satsa mer på service. Några försäljningskoncept ansåg kunderna vara svåra att differentiera från varandra och därmed var det svårare att ange vad deras fokus var.De slutsatser som uppsatsen kom fram till var bland annat att försäljningskonceptens och kundernas uppfattning om varandra överensstämmer relativt väl och företagen har insett kundernas starkare position på marknaden och anpassat sig därefter. Försäljningskoncepten ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Detaljhandelns stora utmaning : en studie om detaljhandelns försäljningskoncept och detaljhandelns kunder

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Detaljhandelns stora utmaning : en studie om detaljhandelns försäljningskoncept och detaljhandelns kunder
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13527 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×