Mervärde ur ett konsumentperspektiv : Vilka faktorer är viktiga för att skapa mervärde till tekniska konsumentprodukter?

1546 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Globaliseringen och Internets intåg på marknaden har inneburit enorma förändringar för företagen. Världen har ”krympt” och utbudet ökat avsevärt vilket lett till hårdare konkurrens. I takt med att marknaden förändrades, ändrades även konsumentbeteendet. Dagens konsumenter nöjer sig inte längre med att vara del i en massmarknad utan de är istället ute efter produkter och tjänster som stämmer väl in på deras egna värderingar.Den senaste tiden har användandet av digitala konsumentprodukter skjutit i höjden. Nya tekniska produkter lanseras ständigt och företagen inom teknikbranschen måste kämpa allt hårdare för att få konsumentens uppmärksamhet. Eftersom kärnprodukten ofta är densamma för de flesta teknikprodukter, spelar inte funktionerna längre den avgörande rollen. För att ett företag ska överleva på marknaden är det istället av stor vikt att de lyckas förmedla ett mervärde till sina produkter som konsumenten upplever som mer fördelaktigt än konkurrenternas. Problemet för många företag är dock att förstå exakt vad det är som konsumenten upplever som mervärdeskapande. Detta gör att det är intressant att ställa frågan: - Vilka faktorer uppfattar konsumenten som mervärdeskapande?Syftet med denna uppsats var att analysera och utvärdera konsumentens uppfattning av mervärde i Mp3-spelare. Undersökningen baseras på kundundersökningar av såväl kvalitativ som kvantitativ karaktär.I vår undersökning har vi kommit fram till att mervärde är en känsla som uppstår inom kunden, en känsla av att vara glad och nöjd med sitt köp. Det står klart att varumärket och designen har den avgörande rollen när det gäller att skapa mervärde. Mycket av det upplevda mervärdet ligger i det sociala värdet hos produkten, att man är vad man har. Det visade sig även att en kund som upplever ett mervärde genom varumärke eller design även har en högre involvering i produkten. Det framgår även tydligt att funktionernas och servicens förmåga att skapa mervärde är ytterst begränsad i och med att detta är något som kunden ta...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mervärde ur ett konsumentperspektiv : Vilka faktorer är viktiga för att skapa mervärde till tekniska konsumentprodukter?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Mervärde ur ett konsumentperspektiv : Vilka faktorer är viktiga för att skapa mervärde till tekniska konsumentprodukter?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13541 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×