Globaliseringen och Internets intåg på marknaden har inneburit enorma förändringar för företagen. Världen har ”krympt” och utbudet ökat avsevärt vilket lett till hårdare konkurrens. I takt med att marknaden förändrades, ändrades även konsumentbeteendet. Dagens konsumenter nöjer sig inte längre med att vara del i en massmarknad utan de är istället ute efter produkter och tjänster som stämmer väl in på deras egna värderingar.Den senaste tiden har användandet av digitala konsumentprodukter skjutit i höjden. Nya tekniska produkter lanseras ständigt och företagen inom teknikbranschen måste kämpa allt hårdare för att få konsumentens uppmärksamhet. Eftersom kärnprodukten ofta är densamma för de flesta teknikprodukter, spelar inte funktionerna längre den avgörande rollen. För att ett företag ska överleva på marknaden är det istället av stor vikt att de lyckas förmedla ett mervärde till sina produkter som konsumenten upplever som mer fördelaktigt än konkurrenternas. Problemet för många företag är dock att förstå exakt vad det är som konsumenten upplever som mervärdeskapande. Detta gör att det är intressant att ställa frågan: - Vilka faktorer uppfattar konsumenten som mervärdeskapande?Syftet med denna uppsats var att analysera och utvärdera konsumentens uppfattning av mervärde i Mp3-spelare. Undersökningen baseras på kundundersökningar av såväl kvalitativ som kvantitativ karaktär.I vår undersökning har vi kommit fram till att mervärde är en känsla som uppstår inom kunden, en känsla av att vara glad och nöjd med sitt köp. Det står klart att varumärket och designen har den avgörande rollen när det gäller att skapa mervärde. Mycket av det upplevda mervärdet ligger i det sociala värdet hos produkten, att man är vad man har. Det visade sig även att en kund som upplever ett mervärde genom varumärke eller design även har en högre involvering i produkten. Det framgår även tydligt att funktionernas och servicens förmåga att skapa mervärde är ytterst begränsad i och med att detta är något som kunden ta...