Uppsatsens syfte är att identifiera kritiska framgångsfaktorer inom Internetpokerbranschen för att öka förmågan att analysera framtidsutsikterna i branschen. För att uppnå syftet utarbetas en branschanalysmodell som tar hänsyn till den dynamik som existerar i pokerbranschen.
I uppsatsen används en kvalitativ metod och ett abduktivt angreppssätt. Det genomförs intervjuer med två Internetpokerföretag och två journalister med god insikt i branschen. Vidare görs en genomgång av marknadsläget i Internetpokerbranschen. Empirin analyseras sedan utifrån den uppdaterade branschanalysmodellen.
Teoretiska perspektiv: Inledningsvis diskuteras företagets externa perspektiv, huvudsakligen med Porters femkraftsmodell som utgångspunkt. Vidare diskuteras företagets interna kompetenser och resurser med hjälp av ett resursbaserat synsätt. Dessa teorier kopplas samman med hjälp av bland annat Amit och Schoemaker (1993). Detta ramverk kompletteras med de specifika krafter som är unika för den nya affärsmiljön, digitalisering, innovation globalisering och nätverk, för att resultera i en uppdaterad branschanalysmodell, molnmodellen.
Empiri: Den insamlade empirin består av två djupintervjuer med Internetpokerföretag. Dels med Ongame som ligger bakom pokersajter som PokerRoom.com och EuroPoker.com, samt en djupintervju med ReplayPoker, ett nyetablerat pokerföretag från Stockholm. Vidare genomfördes en telefonintervju med Henrik Huldschiner journalist på Dagens Industri, samt en E-postintervju med Erik Bergin på SvD.
Slusatser: Den slutgiltiga branschanalysmodellen utökas med ytterliggare en specifik påverkande faktor, regelverk. Vidare presenteras en modell med samtliga kritiska framgångsfaktorer som identifierats, samt deras samband. Enligt denna undersökning är en lojal kritisk massa den viktigaste framgångsfaktorn för långsiktig lönsamhet. Sammanfattningsvis finns det goda möjligheter till fo...