Förstainstansrättens dom i målet Microsoft mot Kommissionen har gett upphov till
många konkurrensrättsliga frågor, bl.a. gällande Microsofts tying av Windows
Media Player till sitt operativsystem Windows. Denna uppsats för framförallt ett
resonemang kring frågan om huruvida de ?traditionella? EG-rättsliga metoder
som idag används vid bedömningen av kopplingsförbehåll (tying) är förlegade när
dessa ska appliceras på en ?ny? produkt som mjukvara. En analys av konkurrensrättslig
doktrin och rättspraxis visar att Microsoftdomen i delen vad gäller tying är
konsekvent gentemot den praxis som etablerats på området genom målen T-30/89
Hilti AG mot Kommissionen samt C-333/94 P Tetra Pak International SA mot
Kommissionen. Dock förefaller situationen vara annorlunda om hänsyn tas till
mjukvaruproduktens respektive mjukvarumarknadens egenskaper. Författaren
konstaterar bl.a. att då mediespelare av mjukvarutyp ofta tillhandahålls utan avgift
samt kan reproduceras utan kostnader i ett oändligt antal exemplar bör nya metoder
utvecklas för att bedöma huruvida tying av sådana produkter kan utgöra missbruk.
Då tying av mjukvara är en del av produktutvecklingen inom branschen
föreslår författaren tå alternativ till hur Microsoft kunde ha dömts på grunder där
Windows tying av Windows Media Player i sig inte utgör missbruket ifråga.
The Court of First Instance judgement Microsoft v. Commission has raised many
questions in the light of competition, some concerning Microsoft??s tying of Windows
Media Player to its operating system Windows. This thesis produces above
all a line of arguments concerning the question if the ??traditional? methods in EClaw
used today judging tying are obsolete when applied to a ??new? product like
software. An analysis of competition doctrines and case-law shows that the Microsoft
judgement is consistent case-law in line with the established cases on the
field, T-30/89 Hilti AG v. Commission and C-333/94 P Tetra Pak International SA
v. Commission. However, it seems the situation changes when the software product
and software market characteristics are taken into consideration. The author
states, among other things that since software media players often are provided
free of charge and at the same time being able to reproduce, without costs, an infinite
number of copies there should be new methods developed capable of estimating
whether tying of these products can cons...