I detta arbete har jag underso¨kt vilka trender som ra°der pa° den svenska perennamarknaden
2005. Bakgrunden till mitt a¨mnesval a¨r mitt intresse fo¨r marknadsfo¨ring och perenner. Mitt
syfte har varit att fa° fo¨rsta°else fo¨r vilka faktorer som inverkar pa° trenderna, hur trenderna
uppsta°r och hur de ser ut idag. Syftet har a¨ven varit att fa° sto¨rre kunskap om var och hur man
so¨ker efter trender. Som metod har jag valt att anva¨nda mig av kvalitativa intervjuer av
personer verksamma pa° den svenska perennamarknaden. Fra°gor jag sta¨llt a¨r vilka trender som
ra°der pa° perennamarknaden och vilka trender de tror kommer i framtiden. Jag har a¨ven fra°gat
varifra°n trenderna kommer och om det finns na°gra trendsa¨ttare pa° perennamarknaden. Fo¨r att
kunna ta¨cka in ett stort geografiskt omra°de och fo¨r att spara tid har jag valt att go¨ra
telefonintervjuer. Som ett komplement till intervjuerna har jag a¨ven studerat vad
tra¨dga°rdstidningarna Allers tra¨dga°rd och Allt om tra¨dga°rd samt branschtidningen Viola
skriver om perenner.
Under intervjuerna framkom det att perenner a¨r mycket popula¨rt och har varit det under en
la¨ngre tid. Det syns ingen nedga°ng i perenners popularitet utan de spa°s en fortsatt popularitet.
De sto¨rsta fo¨ra¨ndringarna som skett a¨r den allt sto¨rre o¨verga°ngen fra°n odling i fyrkantiga
”perennakrukor” till att odla i runda krukor. Fo¨rsa¨ljningen av ”fa¨rdigva¨xta”, blommande
perenner i sto¨rre krukstorlekar har ocksa° o¨kat markant de senaste a°ren och tros o¨ka allt mer
och innefatta fler sorter under sto¨rre delen av sa¨songen. Fra°n att ha varit lite mer exklusivt
finns de nu att ko¨pa i dagligvaruhandeln. De ”fa¨rdigva¨xta” perennerna kan vara ett svar pa°
trenderna i va°r livsstil och va°r ekonomi. De la°ga ra¨ntorna bidrar till en o¨kad nyproduktion av
sma°hus, da¨r man snabbt vill ha en vacker tra¨dga°rd fo¨r att fa° lugn och ro efter en stressad dag
pa° jobbet. Den ra°dande medelhavstrenden kan ocksa° ha sitt ursprung i dessa trender. Vi har
ra°d att a°ka pa° semester och vi vill beha°lla den sko¨na och lugna semesterka¨nslan a¨ven na¨r vi
kommer hem.
Trenderna som pa°verkar oss ha¨r i Sverige anses komma fra°n Holland, Danmark, Tyskland och
England. De fo¨rmedlas av tra¨dga°rdsskribenter, tra¨dga°rdsbo¨cker, tra¨dga°rdstidningar,
tra¨dga°rdspersonligheter och TV. A¨ven leveranto¨rer och de lokala va¨xtfo¨rsa¨ljarna tycks
pa°verka trenderna. Trendsa¨ttarna inom perenner a¨r ofta personer som a¨r lyho¨rda och
uppma¨rksamma pa° trenderna i sin omva¨rld och de a¨r ofta bra pa° att marknadsfo¨ra sin produkt.
Det finns lite lokala skillnader i trenderna inom perenner och detta kan bero pa° att en lokal
personlighet, som en statstra¨dga°rdsma¨stare eller en plantskola, fo¨respra°kar en viss sorts
perenner. Design och inredningstrenden sa¨tter ocksa° sina spa°r pa° perennamarknaden. Man vill
kunna mo¨blera om och da° efterfra°gas perenner som passar fo¨r krukodling ba°de i tra¨dga°rd och
pa° balkong.
Kommande trender sa¨gs vara mer naturlika planteringar till exempel woodland- och
pra¨rieplanteringar. Just nu a¨r det va¨xter med blommor i bla°tt, vitt och rosa som dominerar
men man ser en o¨kad popularitet i mer starka blomfa¨rger. De nyheter som visas a¨r nya sorter
med ny blomfa¨rg, bladfa¨rg eller va¨xtsa¨tt. Bladverket har blivit mer intressant och ro¨dbladiga
och brokbladiga va¨xter har o¨kat i popularitet. Med alla nya sorter som kommer lockas
konsumenten att bo¨rja samla pa° olika sorter av till exempel alunrot, pioner eller iris.
Tra¨dga°rdstidningarna skriver mycket om krukodling och kryddva¨xter och de visar reportage
fra°n prunkande, na°got vildvuxna tra¨dga°rdar. Olika tra¨dga°rdspersonligheter go¨rs det ocksa°
reportage om da¨r de fo¨rmedlar sina ide´er. Viola har reportage fra...