Under min journalistutbildning har jag hunnit fundera mycket på hur min
roll som nyutexaminerad journalist och min attraktionskraft inom
mediebranschen blir. Vad behöver en ny journalist ha packat sin
journalistiska ryggsäck med under utbildningens gång och vilka kvaliteter
måste hon ha för att överleva på en tidningsredaktion i framtidens
mediesamhälle?
I framtidens medier är mångsidig kompetens en av de viktigaste faktorerna.
Förmågan att klara av alla slags journalistiska roller, att vara
multikompetent som journalist, är något de flesta medieutbildningar lär ut
idag. Frågan är bara hur mycket tid som läggs på att lära ut detta.
Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur dagens
journalistutbildningar står sig i förhållande till hur de svenska
tidningsredaktionerna fungerar i dag. Genom kvalitativa intervjuer tog jag
reda på vilka förväntningar som rådde inom arbetslivet respektive inom
utbildningarna och vilka förväntningar som skiljde sig åt.
Uppsatsen ska tydliggöra vilka områden som utbildningarna lägger mest kraft
på, vad de lär ut till studenterna och hur pass uppdaterade utbildningarna
är jämfört med redaktionerna.
Målet med uppsatsen är att den ska kunna bidra till utveckling och
förbättring av dagens journalistutbildningar och att redaktionerna i sin
tur ska stimuleras att ge utbildningarna respons och konstruktiv kritik.
Metoden jag har använt mig av är kvalitativ intervju. Jag har totalt gjort
femton intervjuer med redaktionschefer och nyanställda journalister på
Göteborgs-Posten, Norrländska Socialdemokraten och Sydsvenskan samt med
studenter och utbildningsledare på journalistutbildningarna vid
Journalisthögskolan i Göteborg, institutionen för musik och medier i Piteå
vid Luleå tekniska universitet och Lunds universitet i Lund.
Det jag kom fram till i min analys av intervjumaterialet var att
journalistutbildningarna inte är helt uppdaterade med redaktionerna på
vissa punkter. De största bristerna finns inom bildjournalistik och
webbjournalistik. Med tanke på hur länge webben varit en del av
tidningsredaktionerna borde utbildningarna framför allt ha hunnit längre
inom detta. På det stora hela hänger inte journalistutbildningarna i Lund
och Göteborg med i utvecklingen med nya medier, på huvuddelen av dessa
utbildningar fokuseras det fortfarande mest på skrivande journalistik. De
som ve...