Syftet med denna studie är att utifrån ett upplevelseperspektiv undersöka
hur musik och ljudlandskap kan användas som medel för lärande möten.
Forskning visar att vi i västvärlden lever i den så kallade
upplevelseekonomin idag, vilket innebär att vi strävar efter upplevelser
och självförverkligande. Mötesindustrin är en relativt ny industri där
upplevelser fått en allt viktigare roll. Nya former för möten börjar därför
utvecklas och alltfler inser att möten kan vara ett effektivt verktyg för
att kommunicera, engagera och påverka lärande och affärsresultat. Lärande
möten och edutainment, en kombination av lärande och underhållning, börjar
bli en trend. Utifrån mitt intresse av musik och mötesindustrin ansåg jag
att det vore intressant att undersöka huruvida musik kan bidra till att
skapa lärande möten. Den teoretiska referensramen innehåller tidigare
forskning om lärande, lärande möten, upplevelseekonomi, musikpåverkan, ljud
och ljudlandskap. För att besvara studiens syfte valde jag att utifrån ett
hermeneutiskt förhållningssätt genomföra en kvalitativ undersökning med
induktiv forskningsansats. I studien har jag använt mig av kvalitativa
intervjuer, litteraturstudier och dokument. Fyra intervjuer har gjorts med
experter inom mötes-, musik- och ljudbranschen. Resultatet av studien visar
att idag är musik och ljud som medel för lärande möten underanvänt och
glöms ofta bort. Den allt större debatten om pedagogik i mötesindustrin har
ännu inte överförts till den verklighet där möten används och många möten
idag är tråkiga och ineffektiva. Detta skulle kunna åtgärdas med hjälp av
musik och ljuddesign. Musik och ljud har förmågan att främja kreativitet,
motivera, underlätta inlärningsprocessen, inducera känslor och förmedla
budskap och stämningar. För att skapa lärande möten med musik bör man först
och främst anpassa musiken till målgruppen, situationen och syftet med
mötet. Musik och ljud kan i vissa fall bli distraherande, därfö...