Att mötas med musik: en studie av musik & ljud som medel för lärande möten utifrån ett upplevelseperspektiv

978 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie är att utifrån ett upplevelseperspektiv undersöka hur musik och ljudlandskap kan användas som medel för lärande möten. Forskning visar att vi i västvärlden lever i den så kallade upplevelseekonomin idag, vilket innebär att vi strävar efter upplevelser och självförverkligande. Mötesindustrin är en relativt ny industri där upplevelser fått en allt viktigare roll. Nya former för möten börjar därför utvecklas och alltfler inser att möten kan vara ett effektivt verktyg för att kommunicera, engagera och påverka lärande och affärsresultat. Lärande möten och edutainment, en kombination av lärande och underhållning, börjar bli en trend. Utifrån mitt intresse av musik och mötesindustrin ansåg jag att det vore intressant att undersöka huruvida musik kan bidra till att skapa lärande möten. Den teoretiska referensramen innehåller tidigare forskning om lärande, lärande möten, upplevelseekonomi, musikpåverkan, ljud och ljudlandskap. För att besvara studiens syfte valde jag att utifrån ett hermeneutiskt förhållningssätt genomföra en kvalitativ undersökning med induktiv forskningsansats. I studien har jag använt mig av kvalitativa intervjuer, litteraturstudier och dokument. Fyra intervjuer har gjorts med experter inom mötes-, musik- och ljudbranschen. Resultatet av studien visar att idag är musik och ljud som medel för lärande möten underanvänt och glöms ofta bort. Den allt större debatten om pedagogik i mötesindustrin har ännu inte överförts till den verklighet där möten används och många möten idag är tråkiga och ineffektiva. Detta skulle kunna åtgärdas med hjälp av musik och ljuddesign. Musik och ljud har förmågan att främja kreativitet, motivera, underlätta inlärningsprocessen, inducera känslor och förmedla budskap och stämningar. För att skapa lärande möten med musik bör man först och främst anpassa musiken till målgruppen, situationen och syftet med mötet. Musik och ljud kan i vissa fall bli distraherande, därfö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att mötas med musik: en studie av musik & ljud som medel för lärande möten utifrån ett upplevelseperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Att mötas med musik: en studie av musik & ljud som medel för lärande möten utifrån ett upplevelseperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14058 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×