PR och trovärdigheten : att mäta det omätbara : en studie av PR-byrån Four C och dess kund Akzo Nobel

2016 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Företag tenderar att ha en otydlig bild av vad PR innebär och ser PR-aktiviteter som svåra att värdera. Detta påverkar trovärdigheten och pålitligheten för verktyget negativt. En naturlig frågeställning för rapporten blir hur en tillämpning av måttet avkastning på investerat kapital kan bidra till en mer strategisk användning av PR och därmed öka funktionens status och trovärdighet.Vi upplever att mätning av PR:s effekter och beräkning av avkastning på investerat kapital är ett mycket aktuellt, intressant och ett relativt outforskat område. Rapporten syftar därför till att utröna hur en PR-byrå och en av dess kunder förhåller sig till och arbetar med mätning och utvärdering av PR-aktiviteter samt att undersöka i vilken grad resultat av dessa aktiviteter kopplas till lönsamhetsmål.Som teoretisk grund till denna rapport använder vi oss av teorier kring föreställningar om PR och Benefit-cost-analys, Stages and Levels for Evaluating Public Relations Programs, Marketing Return on Investment samt teorier kring PR Return on Investment. Våra teorier mynnar ut i en teoretisk referensram, vilken används som ett underlag vid analys.Utifrån det empiriska underlaget drar vi slutsatsen att en tillämpning av lönsamhetsmått kan leda till ökad status och trovärdighet för PR-funktionen. ROI synliggör de effekter som kommer av PR-aktiviteter och underlättar för funktionens argumentation vid budgetförhandlingar. Med hjälp av ROI får PR-byråer tydligare argument till det pris som bestäms för PR-aktiviteter. Vidare kan PR-byråer och företag ta fram objektiva resultat, vilka kan verka vägledande inför framtida aktiviteter. Genom att se PR:s budget som en investering kan dess bidrag till en organisations lönsamhet tydliggöras.I slutsatsen presenteras ett antal krit...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: PR och trovärdigheten : att mäta det omätbara : en studie av PR-byrån Four C och dess kund Akzo Nobel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   PR och trovärdigheten : att mäta det omätbara : en studie av PR-byrån Four C och dess kund Akzo Nobel
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14183 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×