Drömklassrummet – finns det?

1509 visningar
uppladdat: 2008-03-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
BAKGRUND: Innebörden i begreppet ”god klassrumsmiljö” kan sägas bestå av faktorer i två kategorier. Dels fysiska faktorer som ljus, ljud, luft och lokaler och dels mer ogripbara faktorer som stämningen i barngruppen och hur pedagogerna genom sitt förhållningssätt skapar utrymme för lek och lärande. Leken är en del av förskoleklassen och sociokulturella aspekter är mycket väsentliga för hela verksamheten. Det innebär att barnen påverkas av den sociala och kulturella värld de lever i och genom leken lär sig dess sociala och kulturella koder. Den fysiska miljön i klassrummet bör locka fram barnens fantasi och inspirera till lärande genom lek SYFTE: Syftet med undersökningen är att söka svar på hur några verksamma pedagoger anser att en god klassrumsmiljö i förskoleklassen bör se ut samt att observera hur deras teorier stämmer med praktiken. METOD: En kvalitativ ansats har valts med inslag av tillvägagångssätt lånade från fenomenografi och etnografi. Den kvalitativa ansatsen går på djupet för att finna enskilda individers tankar och uppfattningar, inte kollektivets. I undersökningen har observation och intervju valts. Att kombinera dessa redskap ger en mer nyanserad bild av verkligheten. Genom intervjuerna finner vi pedagogens uppfattning om hur miljön i förskoleklassen ska utformas och i observationerna ser vi hur praktiken stämmer överens med deras teorier. RESULTAT: Resultatet visar att pedagogerna på många punkter har liknande tankar om vad en god klassrumsmiljö innebär och att deras uppfattningar stämmer väl överens med det som observerades. Barns inflytande är en förutsättning för att de ska bli säkra på sig själva och våga ta för sig i verksamheten. Detta kräver ett tillåtande klassrumsklimat och att materialet i rummet inspirerar och finns tillgängligt. De didaktiska slutsatser som kan dras är att utformning av lokaler i förskoleklass kräver tid och eftertanke. Precis som när de pedagogiska aktiviteterna planer...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Drömklassrummet – finns det?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-10]   Drömklassrummet – finns det?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14239 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×