Hör lek och lärande ihop? En studie om pedagogers resonemang och arbete kring det informella lek- lärandet i förskoleklassen

837 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Vårt syfte har varit att undersöka hur resonerar pedagoger kring det informella lek- lärandet och hur de arbetar med detta i förskoleklassen. Frågeställningar: -Vilka lekinslag förekommer i den planerade verksamheten/undervisningen? -Vem samspelar med vem? -Förkommer parallella lekaktiviteter i undervisningen? -Vilka planerade informella lärandesituationer förkommer? Metod: Studien har präglats av en kvalitativ undersökningsmetod där vi har använt oss av löpande observationer och semistrukturerade intervjuer. Studien har utförts i två ålderhomogena förskoleklasser och har koncentrerats till tre olika observationsepisoder. Vi har också kompletterat observationerna genom intervjuer med respektive lä- rare för förskoleklasserna. Vid observationerna användes observationsmall och vid intervjutillfällena användes bandspelare (diktafon). Resultat: I vår studie har vi märkt hur pedagogernas inställning till lärande har en avgörande roll för hur verksamheten utformas. Utifrån vårt resultat har vi kunnat se att pedagoger som anser att lek och lärande hör ihop också försö- ker att införa denna form av lärande i sin undervisning det vill säga informellt lek- lärande. De lekinslag och planerade informella lärandesituationer som har förkommit under observationerna har bland annat innehållit klosslek, sång och ramslek. Vi har även tagit del av en samlings aktivitet där barnens tidigare erfarenheter kring deras närmiljö har diskuterats och varit i fokus. Vi har funnit att parallella aktiviteter i undervisningen har för- komm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hör lek och lärande ihop? En studie om pedagogers resonemang och arbete kring det informella lek- lärandet i förskoleklassen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Hör lek och lärande ihop? En studie om pedagogers resonemang och arbete kring det informella lek- lärandet i förskoleklassen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14250 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×