Lekens betydelse för barns lärande och utveckling

8491 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vårt huvudsyfte med arbetet är att ta reda på vad den fria leken har för betydelse Syfte: för barns lärande och utveckling. Vi vill också undersöka om det är någon skillnad i pedagogers syn på den fria leken och hur de tar tillvara på den i förskola respektive skola. Vi är också nyfikna på om leken förändras ju äldre barnen blir. Vad innebär fri lek? Frågeställning: Vad lär sig barn i den fria leken? Förändras den fria leken ju äldre barnen blir? Har pedagogerna i förskola respektive skola olika syn på fri lek? I vår studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, med fyra barn Metod: och två pedagoger på förskola respektive skola. För att få med allt bokstavligt under intervjuerna använde vi oss av en ljudbandspelare. Datan är bearbetad i flera steg i vilka figur och bakgrund till slut bildade ett tillförlitligt mönster. Vad vi kan se är, att pedagogerna i vår studie är eniga om att lek har betydelse Resultat: för barns lärande och utveckling. Med det menar vi att pedagogerna ser att leken är ett viktigt verktyg för barns lärande. Det är i leken som barnen tränar både sin sociala, kognitiva, emotionella och kommunikativa förmåga. Vi ser även att leken ges olika mycket utrymme i de olika verksamheterna, men att alla pedagoger skulle vilja ta vara på den mer. När det gäller barnen kan vi generellt se, att de yngre har en mer konkret förståelse för vad lek är, medan de äldre har en mer kognitiv förståelse. De börjar tänka på en mer abstrakt nivå, där de lättare uppfattar en helhet. Barnen kan alltså koppla leken till sitt lärande. I leken tränar barn sin sociala, kognitiva, kreativa och kommunikativa förmåga. Betyde...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lekens betydelse för barns lärande och utveckling

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Lekens betydelse för barns lärande och utveckling
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14255 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×