I lekens värld ­ en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet

1156 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling. Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av könsidentitet. Vi är även nyfikna om det är någon skillnad i pedagogers och föräldrars syn på lek. I uppsatsen tar vi också först upp om våra frågeställningar och vad forskning och litteratur säger angående dessa frågeställningar som är: · s~Ç=ä®ê=ëáÖ=Ä~êå=á=äÉÉå\= · h~å=äÉ=ìíîÉÅä~=Ä~êåÉíë=ëéêTM\= · mTMîÉê~ê=äÉ=çÅÜ=äÉë~Éê=Ä~êåÉíë=åëêçääLåëáÇÉåíáíÉí\= · sáäÉå=ëóå=éTM=äÉ=Ü~ê=éÉÇ~ÖçÖÉêå~=çÅÜ=Ñê®äÇê~êå~\= = jÉíçÇ= jÉíçÇ= sá=Ü~ê=ëí=çÅÜ=ÖTMíí=áÖÉåçã=äáííÉê~íìê=çÅÜ=ÑçêëåáåÖ=ëçã=Ü~åÇä~ê=çã=äÉ=çÅÜ=ÇÉëë=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåK=sTMê~=Éãéáêáë~=ëíìÇáÉê= ÖêìåÇ~ê=ëáÖ=éTM=áåíÉêîàìÉê=ãÉÇ=ÑêëçäÉéÉÇ~ÖçÖÉê=çÅÜ=Éå®í=ëçã=Ü~ê=ÇÉä~íë=ìí=íáää=Ñê®äÇê~ê=ëçã=Ü~ê=Ä~êå=á=Ñêëçä~åK Metoden som vi har använt är kvalitativ.= = oÉëìäí~í= oÉëìäí~í Vårt resultat pekar mot att lek utvecklar barn, den är lärorik, utvecklar språket och vi ser att den kan påverka könsidentiteten. Leken definieras som ett skapande där fantasi, kreativitet och verklighet möts och därigenom bildas den sociala och språkliga utvecklingen för barnet. Lek stärker också barnens könsidentitet genom att de leker med olika leksaker och får intryck av omgivningen (t.ex. föräldrar, media, leksaksaffärer, leksaker som finns i förskolan mm). _ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêÉí= _ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêÉí=Éí sá=Ü~ê=ÑTMíí=Éå=ÄáäÇ=~î=äÉÉå=çÅÜ=~íí=ÇÉå=Ü~ê=Éå=ëíçê=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåÉíë=ìíîÉÅäáåÖK=f=äÉÉå=íê®å~ê=Ä~êå=ëáå=ëçÅá~ä~I=êÉ~íáî~=çÅÜ= çããìåá~íáçåë=ÑêãTMÖ~K=aÉí=®ê=Ç®êÑê=îáíáÖí=Ñê=éÉÇ~ÖçÖÉ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: I lekens värld ­ en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   I lekens värld ­ en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14282 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×