Problemlösning i grupp – ett verktyg för att synliggöra elevers individuella matematikkunskaper

789 visningar
uppladdat: 2008-03-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
BAKGRUND: Problemlösningen ska ha en central roll i skolan enligt våra styrdokument. Trots detta har vi upplevt att det sällan är så då läroboken oftast styr matematikundervisningen. Barn lär sig tidigt i livet att lösa problem och deras diskussioner kring problemet är oerhört fascinerande att få lyssna till. Vi blev nyfikna på vad vi som pedagoger kunde få ut kunskap om våra elever genom att sitta med under en problemlösningsprocess och observera dem. SYFTE: Syftet med undersökningen är att studera problemlösningsprocessen i situationer där elever i grupper om två ställs inför ett matematiskt problem. Vi vill utifrån denna problemlösningssituation diskutera om den enskilde elevens kunskap synliggörs för pedagogen. METOD: Vi har i undersökningen använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat och observerat elever i par då de arbetat med två matematiska problemlösningsuppgifter. Studien har totalt omfattats av åtta par elever i årskurs fyra på två olika skolor. Vi har analyserat de transkriberade intervjuerna och observationsanteckningarna utifrån Polyas steg i problemlösningsprocessen. RESULTAT: Utifrån resultatet anser vi att problemlösning i grupp ger möjlighet för pedagogen att upptäcka den enskilde individens kunskaper. Vi har dock kommit fram till att det krävs vi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Problemlösning i grupp – ett verktyg för att synliggöra elevers individuella matematikkunskaper

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-10]   Problemlösning i grupp – ett verktyg för att synliggöra elevers individuella matematikkunskaper
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14372 [2024-11-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×