Analys av The Matrix

5 röster
24346 visningar
uppladdat: 2002-12-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
1. Filmens dramaturgi

1.1 Anslag
Anslaget i The Matrix är när man ser oändliga mängder obegripliga tecken flimra förbi på skärmen följt av en actionscen där Trinity springer på väggarna på ett sätt man bara brukar se i Hongkongfilm. Omgivningarna och stilen är som den kommer vara i resten av filmen, förfallna lokaler, människor i svarta kläder, mycket cyberpunk. Jag kan inte se att problemet presenteras här,
1.2 Presentation
I anslaget är man inte säker på om den springande kvinnan på väggen är ”god” eller ”ond”. Detta får man dock klart för sig ganska snabbt då karaktärerna presenteras. Karaktärsanalysen befinner sig i stycke 3. En sak man har klart för sig tidigt är att agenterna är onda och dessutom nästan befriade från personligheter. Alltså inget tittaren kan identifiera sig med.
1.3 Fördjupning
Denna film är ganska intensiv och actionfylld så det känns som fördjupningen börjar ganska tidigt. Morpheus förklarar hela konflikten och The Matrix för Neo och ber honom ta ställning, om han vill hjälpa till eller inte. Nu vet vi – och Neo - alla bakgrundfakta och varför de gör som de gör. För att vara en Hollywoodfilm är det en bra fördjupningsdel, man förstår varför karaktärerna gör som de gör och vad de har för motiv till detta.
1.4 Konfliktupptrappning
Neo har fått reda på att allt inte är som han tror. Han får reda på att den gnagande känslan han alltid haft om att något är fel faktiskt är befogad. Cypher förråder besättningen i ett försök att komma tillbaka till Matrix, detta är en vändpunkt i filmen då förutsättningarna vänds. Nu är det besättningen som blir jagade och tre av dom dödas av Cypher.
1.5 Konfliktlösning
Då detta är en trilogi blir inte konfliktlösningen den slutgiltiga lösningen så att säga. Det är endast ett delmål besättningen klarar av när Neo besegrar Agent Smith i slutstriden. Huvudmålet är väl att befria alla människor från maskinernas slaveri. I den här filmen känns det dock som om det finns två ”slutstrider”. Den första när Antagonisten (Morpheus) möter Den drivande karaktären (Agent Smith), och Morpheus klarar sig undan. Andra gången när Neo möter agenterna och till slut lyckas böja The Matrix efter sin vilja och segrar.
1.6 Avtoning
Filmen tonas av efter slutstriden mellan Neo och Mr Smith, anfallet på skeppet undanröjs när bläckfiskarna får den elektromagnetiska chocken och alla är lättade. Det sista i filmen är när Neo talar till AI i the Matrix och sedan flyger iväg ackompanjerad av hård musik.
1.7 Premiss
Ta inte världen för given? Ha ett öppet sinne, begränsa inte ditt tänkande till ett område som du uppfattar som självklart. Detta är något som Neo får erfara hela filmen igenom.
2. Karaktärsanalys
2.1 Den drivande karaktären
I anslaget presenteras The Matrix, siffrorna som ändlöst flimrar förbi. The Matrix är ju den imaginära världen som människorna ser. De som har skapat denna värld är den artificiella intelligensen (som i sin tur är skapat av människan), utan AI skulle det inte finnas någon intrig. Därför skulle jag vilja sätta AI som begrepp som den drivande karaktären, men då detta inte är en fysisk person borde jag kanske sätta Agent Smith som denne. Dock är Smith egentligen en maskin och är ingen människa även om han har denna form och i viss mån agerar lite mänskligt. Det är trots allt Agent Smith som möter Antagonisten i en av slutstriderna, förhöret med Morpheus, det är också Smith som möter Neo i filmens slutgiltiga kamp.
2.2 Antagonisten
Detta borde vara Morpheus, det är han som är kapten för skeppet som kämpar mot Den Drivande Karaktären. Det är han och hans besättning som strider mot AI och agenterna. Morpheus vill störta robotväldet medan AI vill få bort de som gör uppror mot systemet. I konfliktförlösningen räddas Morpheus av Neo och med hjälp av honom vinner han sin kamp mot Agent Smith.
2.3 Huvudkaraktären
I denna film är det ganska självklart att det är Neo - eller Thomas Anderson som är hans namn i The Matrix – som är huvudpersonen. Han startar från samma utgångspunkt som tittaren, han vet inte vad som händer. Han ifrågasätter allt nytt på samma sätt som man själv skulle göra. Han utvecklas från att vara ännu en ovetande människa som egentligen agerar batteri åt AI till att vara den som kan tänja Matrix’s gränser som han vill. I början av filmen är han en hacker som inte ens vad han vill, han vet bara att nåt är fel med världen han lever i. Hans ”riktiga” namn, Neo betyder ny. På ett sätt blir han pånyttfödd i den riktiga världen där han måste lära sig nya regler och tänka på ett helt nytt sätt.
2.4 Kontrastperson
Kontrastpersonen ska genomgå en likartad utveckling, en person som klart genomgår en utveckling fast åt rakt motsatt håll är Cypher. Han har redan gått igenom den utveckling som Neo nu går igenom, och nu vill han tillbaka. Jag vet dock inte om han redan genomgått utvecklingen tillbaka eller om han gör det under filmens gång. Förmodligen har han redan bestämt sig för att ta sig ut. Han har tröttnat på livet på skeppet och anser att han var lyckligare då han var ovetande. Detta belyser Neo’s utveckling mot ”det rätta”.
2.5 Närmaste relation
Trinity står redan från början nära Neo på ett naturligt sätt. Den första urkopplade människa han träffar är Trinity. Hon förstår honom eftersom hon har varit i samma situation. Hon beskriver efter sina egna erfarenheter vad Morpheus betyder för honom, och han har inget att invända eftersom det överensstämmer med det han känner. Detta gör att Neo inte behöver säga allt han känner, vissa sidor av huvudkaraktären skulle aldrig ha kommit fram utan Trinitys hjälp.
3. Slutsats och tolkningar
Denna film går som allt annat att tolka från många aspekter med varierande resultat, dels finns den existentiella vinkeln som jag tycker är mest framträdande under filmen. Varför lever man egentligen? Har våra liv någon mening i sig i världen eller är vi bara till för oss själva?

Förutom den existentiella biten och den välgjorda dekoren och specialeffekterna tänker jag på det dystopiska i denna film om människan som genom teknologin skapar sin egen undergång. Man skapar teknik som är överlägsen sig själv och då får man ta konsekvenserna av detta. För tillfället ligger detta väldigt långt borta men det finns forskningsområden som ligger närmare. Då tänker jag främst på gentekniken och vad man skulle kunna göra och vad vetenskapsmän vill göra.
4. Abstract
This movie, The Matrix fits very well with the mall to analyse the dramaturgic and the characters. Like most Hollywood movies it follows this pattern, but when you see the movie it doesn’t really seems like it. This may be a result of skilled movie making. Maybe you get blinded by the nice and exciting effects the first time you see it, in combination with a genuine story I think this is a very exciting film. I think this movie is very much based on the special effects, without them this concept may have been a bit thin. The story is enough strong to catch the viewers; it leaves to you som...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Analys av The Matrix

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-12-24]   Analys av The Matrix
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=1457 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×