Come, give us taste of your quality : The Interaction Process between Swedish buyers and Chinese suppliers

1325 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Både som land och som fenomen är Kina ett synnerligen aktuellt ämne, inte bara för Sverige utan för hela världen. Sedan början av 2003 har mer än 154 svenska företag etablerat verksamhet i Kina, inom antingen tillverkning, inköp eller försäljning. De små och medelstora företagen följer nu efter de stora multinationella till Kina.Syftet med denna uppsats är att studera och analysera vilka kriterier företagen använder i sitt val av leverantörer eller samarbetspartners i Kina. Syftet är vidare att studera interaktionsprocessen mellan köparen och leverantören gällande kvalitetsproblem relaterade till såväl produktionsprocessen som produkten och leveransen av densamma. Att definiera kvalitet är inte enkelt då kvalitet inte längre bara handlar om objektiv statistik. Kvalitet bör vara en naturlig del av både företagets affärsprocesser och deras relationer med leverantörer och kunder. Idag är därför mer subjektiva och mjuka värden relaterade till kundens uppfattning, deras behov och deras förväntningar naturliga delar av det kvalitativa arbetet. Det kan vara svårt att överföra kundens uppfattningar, behov och förväntningar till leverantörerna. Interaktionsprocessen mellan kund och leverantör är därför långt ifrån enkel och rak, utan beror till stor del på de människor som är involverade i processen.Sammanlagt beskrivs och analyseras fem olika fall i studien. I samband med dessa har ett antal företag valts ut och nyckelpersoner inblandade i interaktionsprocessen med de kinesiska leverantörerna har intervjuats. Företagen har medvetet selekterats så att de representerar heterogena förhållanden gällande produkt, erfarenhet med affärer av Kina och företagsstorlek.Utifrån analysen av de empiriska data som samlats in står det klart att merparten av de kvalitetsproblem som existerar härrör till kommunikationen mellan kunden och leverantören. Det finns inga egentliga bevis vare sig för dålig eller låg kvalitet i något av fallen. Kvalitet är viktigt för dem alla, men kunden får oftast levererat det han har frågat efter. De kulturella skillnaderna gör att specifikationer, krav och behov hela tiden måste upprepas för att upprätthålla en hög kvalitativ nivå. För att utveckla goda relationer med de kinesiska leverantörerna är det viktigt att vara närvarande. Det som är taget för givet i Sverige är inte taget för givet i Kina och vice versa och det är därför viktigt att vara tydlig och att upprepa allt om och om i...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Come, give us taste of your quality : The Interaction Process between Swedish buyers and Chinese suppliers

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Come, give us taste of your quality : The Interaction Process between Swedish buyers and Chinese suppliers
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14582 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×