Varumärkesvärdering: en kvalitativ studie kring varumärket som tillgång och dess anknytning till hur en rättvisande bild av ett bolag ges

912 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens föränderliga värld har medfört att en stor del av det värde som skapas i företag idag sker i de immateriella tillgångarna som företagen har. Varumärken har funnits sedan långt tillbaka och dess ursprungliga funktion var att locka till sig icke läskunniga arbetare som skickades ut för att göra hushållens inköp. Under medeltiden började varumärket användas för att särskilja en tillverkares produkter från andras. Denna funktion är en av varumärkets viktigaste även idag då konkurrenter snabbt kan kopiera framgångsrika produkter och detta medför att varumärket har ett stort värde för företagen. Det blir därför viktigt för intressenter att få tillgång till information om varumärken då de har en väsentlig betydelse för företagen och det blir därför nödvändigt att varumärket värderas samt redovisas i årsredovisningar. Syftet med denna uppsats var att undersöka vem som har nytta av ett värderat varumärke samt identifiera vilken värderingsmetod som bör användas vid varumärkesvärdering och hur termen rättvisande bild uppfattas. Vårt syfte har även varit att undersöka om dagens redovisning av varumärken upplevs ge en rättvisande bild av bolaget. För att uppfylla vårt syfte studerades fyra noterade företag samt två revisionsbyråer med hjälp av intervjuer. Slutsatserna är att avkastningsvärderingsmetoden är den metod som respondenterna anser bör användas vid varumärkesvärdering då den bedöms ge det mest korrekta värdet. Vidare upplevde respondenterna att varumärket är en viktig tillgång vilken det borde lämnas utförligare information om i årsredovisningar vilket skulle medföra att en mer rättvisande bild av bolaget ges. Slutligen har vi som förslag att varumärket skall särredovisas ur goodwillposten och att det interna varumärkets värde sk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varumärkesvärdering: en kvalitativ studie kring varumärket som tillgång och dess anknytning till hur en rättvisande bild av ett bolag ges

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Varumärkesvärdering: en kvalitativ studie kring varumärket som tillgång och dess anknytning till hur en rättvisande bild av ett bolag ges
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14651 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×